Anmeldelse af "Hvordan man bygger en enhjørningefarm" af Julie Clausen

Titlen på denne bog gjorde mig både forvirret og nysgerrig. For umiddelbart ville jeg ikke have givet den et ekstra øjekast hvis jeg så den på boghylden, men så alligevel.. Den er jo ret sær og sjov. Så da jeg modtog den af forlaget Flamingo til anmeldelse med en lille ekstra overraskelse - en chokolade-svensknøgle - så kunne jeg alligevel ikke lade være med at være lidt spændt på at komme igang med den. Og historien virkede til at være sød og fuld af humor, så jeg tænkte at den ville være den perfekte Sommer-hyggebog, som man kan tage med på ferie eller bare hygge sig med på stranden eller i haven denne Sommer.

Og nu.. min anmeldelse af den. Den får I her. :)

Emilys fremtidsdrømme startede med at være enhjørningetæmmer, bygge en enhjørningefarm og bo der lykkelig, til nu at leve lykkelig med en mand, børn et hus og et fantastisk job. Men ingen af hendes drømme ser ud til at blive virkelig. Hun er stadig single. Hun nærmer sig de 30. Hun bor i en faldefærdig dyr lejlighed i Aarhus. Og hendes job er slet ikke så spændende og givende som håbet men det er en fed jobtitel. Men det er ikke nok. Hvad skal hun gøre for at ændre på det?

Hendes farfars bo i Nordjylland skal gøres op og da hun begynder at finde sin farmors skjulte manuskripter gemt rundt omkring på ejendommen, får hun en åbenbaring. Måske hun skulle realisere sin glemte drøm om selv at skrive en bog? Måske endda færdigskrive sin farmors historier? Måske endda købe gården og renovere den? Bo der? Starte helt forfra? Ville det være for skørt? For urealistisk? For uoverskueligt? Idéen falder ikke i god jord hos alle, men Emily er fast besluttet. Det er det her hun vil. Og så er det kun en ekstra bonus at den før så irriterende nabodreng, Oliver, er vokset op og er blevet en ret så lækker fyr som tilmed er tømrer og bygningskonstruktør og går med til at hjælpe hende med huset. Selv efter han på det kraftigeste frarådede hende at ligge kræfter i den faldefærdige gård.

Arbejdet på gården er hårdt og virker til tider som et uendeligt projekt og skriveriet går heller ikke så glat som håbet. Og Oliver.. ja han opfører sig sært. Som om der er noget virkelig galt. Og problemerne bliver kun flere for hver dag der går. Og den der kærlighed er også forvirrende. Har hun endnu engang sat sig alt for store og urealistiske mål? Eller vil hendes barndoms- og voksendrømme i sidste ende finde ind på den samme sti og se dagens lys?

Denne romantiske historie er fuld af humor, drømme, hemmelige og gemte skatte i et faldefærdigt hus, kærlighed, renoveringsprojeter og om modet til at tage valg uden at vide hvad det vil ende ud med. En virkelig sød historie som jeg helt klart kommer til at læse mere end én gang.

Jeg elsker selv renoveringsprojekter - store og små - så jeg sad hele historien igennem med et kæmpe smil på læben. Jeg dagdrømmer selv om at få et hjem hvor jeg kan gøre lige hvad jeg vil mht. indretning osv, så jeg sad ofte og forestillede mig hvad jeg ville gøre ved sådan en gård hvis det var mig der fik muligheden. Krydret med lidt spirrede forelskelse til denne nabo-dreng. Som jeg godt ville have noget mere af. Så for min skyld kunne bogen godt have været 100 sider længere eller måske endda have været delt op i to bøger. :P

★★★★✩