Anmeldelse af "Den brændende gud" ("The Poppy War" 3) af R.F. Kuang

Endnu en fantasyserie er blevet afsluttet og denne gang er det "The Poppy War" af R.F. Kuang. Jeg har været så heldig at jeg igennem de sidste par år har fået serien tilsendt til anmeldelse af forlaget Falco og det er jeg dem meget taknemmelig for. I kan eventuelt læse min anmeldelse af de to første bøger, "Opiumskrigen" og Dragerepublikken, ved at trykke på dem her.

Men nu til det det handler om i dag. Anmeldelsen af "Den brændende gud", som I får her. :) Enjoy!

Rin og Kitay er stadig igang med deres planer om at befrie deres land for de onde og magtfulde ledere og den udefrakommende fjende der mener de alle burde overlade deres land og befolkning til sig. Og takket være deres ankerbånd har Rin endelig fået styr på føniksen og dens magi. Men hun har måtte betale en dyr pris og det påvirker hendes tro på at hun kan kæmpe fuldt ud. Og hun er stadig fast besluttet på at få sin egen hær. Men hvem kan hun stole på? Hvor mange skal hun igen ligge sit liv i hænderne på for senere at finde ud af at de har forrådt hende? Hun må være brutal og tage hvad hun vil have. Spille spillet. Det er farligt at stole på nogen. Hun har kun sig selv. Og Kitay.

Kampene er hårde og fjenden virker mere og mere uovervindelig. Hvordan skal Rin med sin ild nogensinde vinder over Nezha og hans vanddrage og hans allieredes luftskibe og moderne teknologi? Har hun dømt sig selv og sit folk til den sikre død? Eller kan hun vinde over dem med snilde? Eller er hendes skrøbelige hær allerede for afkræftede efter en hård rejse, hungersnød og voldsomme terræn?

Begge sider lider store tab. Og overalt de kommer er der kun ødelæggelser, masser af lig og elendighed. Hvordan skal det nogensinde blive godt igen? Hvordan skal jorden blive frugbar når ingen længere tager sig af den? Landet har aldrig været dårligere stillet og fremtiden ser dyster ud. Kun én ting kan redde det. Men er Rin villig til at tage den beslutning nu hvor hun er kommet så langt? Er hun villig til at lade sin stolthed vige for sit folks fremtid? Er hun villig til at stoppe krigen? Én gang for alle?

Dette er en virkelig brutal og medrivende fantasyserie som indeholder en masse magtkampe, drama, mytiske guder, kinesisk kultur, voldsomme millitærmagter og utrolige magiske kræfter. En serie som river en med rundt i en altødelæggende krig med tab, store følelser og overraskelser.

Jeg elskede den første bog, nød den anden og den tredje? Tja.. Jeg ved ikke helt.. Jeg var ikke lige så fanget af historien her i dens afslutning og jeg synes at den var lidt langtrukken. Der var ikke så meget historie i den for den handlede for det meste bare om.. krig. Og det blev en smule trættende til sidst. Men jeg fortryder på ingen måde at jeg har læst den. For serien er vild. Og en smule tung, men det har altså også sin charme. Så hvis du er til en mobbedreng af en serie med fart på og masser af ondskab, så er "The Poppy War" måske lige noget for dig. :)

★★★✩✩