Anmeldelse af de første fire bøger i "The Inheritance Games"-serien af Jennifer Lynn Barnes

Delvis reklame for forlaget Gutkind og forfatter Jennifer Lynn Barnes - Den ene bog er sendt til anmeldelse.
Jeg har længe gerne ville læse serien "The Inheritance Games", og da jeg så at der var en fjerde bog på vej, så måtte jeg bare se om ikke jeg kunne få lov til at få den tilsendt til anmeldelse. Det betød dog at jeg måtte få købt mig de tre første bøger hjem først. Og da jeg så endelig modtog den fjerde takket være forlaget Gutkind, så kunne jeg endelig komme igang med serien. Der er en femte bog på vej næste år, sååå... den håber jeg selvfølgelig også at jeg kan få lov til at læse og anmelde, men det må jeg prøve at finde ud af til den tid. Men nu.. Kunne denne serie indtil videre leve op til mine ret høje forventninger? Det kan I finde ud af her. For her kommer min anmeldelse af de første fire bøger i serien. :)

"The Inheritance Games - Arvingerne"

Avery Grambs har aldrig haft det nemt. Hun kommer fra en fattig familie. Hun har aldrig kendt sin far og hun mistede sin mor tidligt. Det eneste familie hun har tilbage er hendes halvsøster og søsterens voldelige kæreste. Men en dag dukker en person op ud af det blå som påstår at hun står til at arve fra en yderst velhavende person. En Tobias Hawthorne. Hun har aldrig hørt det navn før, men hun er alligvel for nysgerrig til ikke at høre hvad alt dette går ud på. Så hun tager med sin søster til Hawthorne House hvor Hawthorne-familien er samlet og skal være vidner til oplæsningen af testamentet. Et testamente som vil vise sig at vende totalt op og ned på Averys verden.

Milliardæren Tobias Hawthorne har efterladt hele sin formue til hende og familien er på ingen måde glade for den nyhed. Hvordan kan det være at en totalt fremmede lille tøs skal stå til at arve alle deres penge? Hvad er hendes forbindelse til Tobias? Ingen ved det. Men Avery vil finde et svar. Og da hun forventes at flytte ind i det massive hus fuld af magiske rum, hemmelige gange og gåder, så har hun nu rig mulighed for det. Og det bliver starten på det største mysterie hun nogensinde har fået præsenteret. Og hun er ikke alene om at ville finde svar. De fire Hawthorne-drenge slutter sig til hende.

Men det er ikke alle der er begejstret for at hun er flyttet ind. Avery kan meget vel være i fare. Ikke kun for de humørsyge og nu næsten arveløse Hawthorne familiemedlemmere, og for hendes nye verden fuld af rigdom og manipulation, men også for en skygge der er fuldt med dem hjemmefra. Vil Avery finde svar på hvad hendes forbindelse til Tobias Hawthorne er? Eller vil det bare vise sig at være et uløseligt og uendeligt puslespil? Det handler om overlevelse og hun kan ikke klare det alene.

★★★★★

"The Hawthorne Legacy - Testamentet"

Avery troede at spillet var løst. Spillet som hun blev viklet ind i gåde for gåde da hun blev arving til Hawthorne formuen. Mn hun er nu faldet over endnu en gåde. En gåde som måske endelig vil afsløre hendes rolle i det hele. For ikke alt i Hawthorne familien er som de tror. Avery har måske været tæt på en forsvundet arving de sidste par år, og hun er opsat på at finde ham. Og finde ud af om hun har en forbindelse til ham. Hvis ikke biologisk, så i det mindste en dybere forbindelse. Og få svar på hvorfor han har besluttet sig for at lade folk tro han var død.

Men jagten på svar bliver kun farligere og farligere. Hendes fjender arbejder stadig i skyggerne samtidig med at hun og brødrene Hawthorne leder videre i familiens hemmeligheder. Og det bliver efterhånden svært at skelne imellem hvem der er venner og hvem der er dødsensfarlige fjender. Hvem kan hun stole på? Er hun i det hele taget i sikkerhed i Hawthorne House?

Flere hemmeligheder ser dagens lys og det bliver efterhånden tydeligt at Avery ikke var en tilfældig valgt arving. Hendes egen families tråde bliver blottet og hun forstår hurtigt hvorfor hendes mor intet fortalte da hun var i live. Men ville Avery gerne have vidst hvor hun stammer fra? Gjorde hendes mor hende en bjørnetjeneste? Eller har det holdt Avery i sikkerhed indtil nu? Uanset hvad så er Avery både elsket og hadet. Og hun bliver nødt til at beslutte sig for om hun vil give op før hun betaler med sit liv, eller om hun vil kæmpe med næb og klør og slå fra sig med fuld kraft.

★★★★★

"The Final Gambit - Slutspillet"

Averys år i Hawthorne House er ved at være gået og det betyder at Hawthorne formuen snart bliver hendes. Hvis altså hun kan holde sine fjender på afstand og holde sig i live indtil da. Hvilket viser sig at blive en stor udfordring. For fjenderne har sat alle midler i værk for at få hende udryddet. Men takket være Hawthorne-brødrene har hun et stærkt netværk. Hvis altså hun kan stole på at de alle er der for hende. Det samme gælder for folk tæt på familien. Og da en mystisk gæst dukker op og har brug for hendes hjælp, bliver det hele vendt på hovedet. Og endnu en hemmelighed er tæt på at se dagens lys.

Og den er Avery fast besluttet på at finde frem til. Men det bliver også åbningen for en ny og magtfuld fjende til at angribe hende. Og denne gang på en farligere og mere snedig måde. Vil denne modstander være den der endelig får stoppet hende og fratage hende Hawthorne formuen? Vil det igen vise sig at folk fra indercirklen har arbejdet imod hende?

En kidnapning og den mystiske gæsts ankomst udløser endnu en gåde fra den afdøde Hawthorne, og det skal hurtigt vise sig at være et farligt spil. Ikke kun for Avery. Men for hele familien. Og den hemmelighed som har ligget skjult i så mange år kan være Hawthornes fald. Eller vil Avery kunne finde en måde at snøre fjenden på uden at vedkommende opdager det før det er for sent? Vil hun kunne vinde spillet? Og hvis det skulle lykkedes hende, hvad vil hun så gøre derfra? Når alt bliver hendes? For hun har vel en plan?

★★★★★

"The Brothers Hawthorne – Brødrene"

Hawthorne-formuens fremtid er blevet sat og Grayson er gået med til at hjælpe Avery med at fordele dem over de næste år indenfor en stram tidsramme. Men han bliver pludselig kaldt væk til en nødssituation. En nødsituation som omhandler hans halvsøstre. Halvsøstre der ikke ved hvad der er sket med deres far. En far der har været efter Hawthorne-arvingen og blev straffet for sine handlinger. Men lige netop det må hans halvsøstre ikke finde ud af. I hvert fald ikke hvis han har noget at skulle have sagt. Og da han altid har sat familien først, så må han igen gøre hvad der er bedst for netop den. Familien. Som nu også inkluderer tvillingerne. Og de står nu i problemer. Problemer der kun bliver større da han finder ud af hvad der virkelig foregår. Problemer som ham bliver fast besluttet på at løse og eliminere.

Men han er ikke den eneste af brødrene der står over for en stor udfordring. Jameson og Avery er på deres jordomrejse og de elsker begge at udfordre hinanden og spille deres eget spil. Men da hans far pludselig dukker op og beder om hjælp, kan han ikke modstå udfordringen. Kan ikke modstå spillet. Et spil som hurtigt viser sig at være farligere og mere indviklet end først antaget. Og med livet som indsats kan det måske være en alt for høj pris at betale. Men hvornår har det nogensinde standset Jameson i at springe ud i et spil? Vil dette blive det sidste han deltager i? Kan han virkelig stole på sin far? På de andre deltagere som han skal spille imod? Eller vil han være snedigere end alle andre og vinde spillet?

Mørke hemmeligheder bliver gravet frem og det er tæt på at knække Hawthorne-brødrene. Men at tage et spring, at åbne sig op for andre og turde at finde sine egne ben at stå på, kan måske være deres redning. Deres nye kapitel. Deres nye livs-spil. Men som en Hawthorne vil man altid have en skydeskive i ryggen. Og en familie-fjende stikker næsen frem og giver sig til kende. Lader dem vide at hun ikke er færdig med dem. Færdig med at få dem straffet for det som hun mener hun er blevet franarret. Hun vil have hvad der retmæssigt er hendes. Som hun ser som sin del af kagen. Spillet for hende skal først til at starte nu.

★★★★★

Dette er en super spændende og neglebidende-værdig serie som er fuld af mørke hemmeligheder, magtfulde og rige mennesker, farlige og udfordrende spil, vilde gåder og uhyggeligt snedige fjender. Et spil der bare bliver ved og ved og som graver op i alles dystre fortid og blotter dem for verden. Hvem tør tage kampen op? Hvem tør spille spillet? Og hvad er de villige til at betale for en mulig sejr?

Wow! Bare wow! Sikke da en serie. Og heldigvis er der endnu en bog på vej i det nye år. Og I kan TRO at jeg glæder mig! Jeg har virkelig nydt at lære Hawthorne-brødrene at kende, og alle de gåder der skulle løses, familietråde der skulle findes og bindes op. Alle de hemmeligheder! Mit hovede er stadig på overarbejde. Og jeg elsker det! Jeg elsker især den måde den fjerde bog slutter på. Sikke en cliffhanger! Jeg kan seriøst ikke vente med at se hvad der nu skal ske. Og jeg glæder mig til at se hvad Avery finder på med hendes eget spil. :D Jeg er sikker på at det bliver en hæsblæsende historie! Måske vi endda får lov til at følge Xander og Nash noget mere i den bog?