Anmeldelse af de to første bøger i "Prudence Bulstrode"-serien af Rosemary Shrager

Sidste år udkom "Mord på menuen" af Rosemary Shrager igennem forlaget Cicero på dansk og jeg har lige siden gerne ville læse den, men jeg fandt den aldrig på tilbud. Så da "Døden i desserten" - anden bog i serien - udkom på dansk i år og jeg fik mulighed for at få begge bøger tilsendt til anmeldelse, så sprang jeg altså til med det samme. Især fordi jeg havde hørt meget godt om bøgerne og gerne selv ville have muligheden for at læse dem. Men kunne de så leve op til mine høje forventninger? Det kan I finde ud af nu. For her kommer min anmeldelse af dem begge. Enjoy! :)

"Mord på menuen"

Prudence Bulstrode er flyttet fra storbyen i forbindelse med at hun er gået på pension fra sin tv-kok-karriere, og hendes plan var at det skulle blive en rolig og afslappende tid i det idylliske Cotswolds. Men midt i årets høstmarked vælter det hele på hovedet og ender i kaos. Barnebarnet ender igen i en skidt situation og Prudence får et uønsket opkald. Hendes tidligere tv-rival er fundet død midt i et job på nær Farleigh Manor, og Prudence bliver tilbudt at tage over. Men det viser sig hurtigt at det ikke bliver uden problemer. Der er noget uldent ved hele situationen og ufrivilligt bliver Prudence og hendes barnebarn viklet ind sagen.

Ved ankomsten på slottet begynder mystiske ting at ske og flere liv lader til at være i fare. Et mysterie som Prudence og Suki er fast besluttet på at løse. Før flere liv går tabt. Og som weekenden skrider frem dukker flere hemmeligheder op og de står måske nu med en mordsag - og en morder iblandt dem. Men hvem? Er det en iblandt vennerne i jagtselskabet? Et det en af de ansatte på slottet? Eller er det en udefrakommende?

Tiden er ved at løbe ud og de skal være hurtige hvis de skal fange vedkommende før personen fatter mistanke om at de nærmer sig svaret. Og svaret kan ligge i fortiden. Heldigvis har Suki helt fra start af været interesseret i Farleigh Manors historie og nu gælder det om at være snu. Og holde hovedet koldt. For afsløringen vil komme som et chok og alt skal times perfekt. Kan en pensioneret tv-kok og hendes alkoholiserede barnebarn vise sig at være de fødte amatørdetektiver?

★★★★✩

"Døden i desserten"

Prudence Bulstrode og barnebarnet Suki har siden deres første opgave sammen på Farleigh Manor haft flere opgaver sammen og er blevet et fint lille team. Og de er nu blevet bestilt til endnu en i den lille bjerglandsby, Scrafton Busk. De skal lave mad til et selskab som er der for at lande en meget vigtig aftale og som skal overtale byens befolkning og andre vigtige personer. Og det skal de bruge Prudences hjælp til. Hun skal være deres trumfkort. Og selvom noget ved det nager hende, tager hun alligevel imod opgaven.

Men det skal hurtigt vise sig at være en større opgave end først antaget. For allerede på den store aften bliver den lokale vagabond fundet død skjult indeni en snemand, og der dukker en mystisk gammel mønt op i hendes dessert. Hvad er det lige der er forgået? Hvorfor er vagabonden blevet slået ihjel? Og hvor kom den mystisk mønt fra? Selvom det ikke er meningen, så bliver Prudence og Suki hurtigt en del af denne efterforskning, og da det lokale politi ikke lader til at ville gå dybere i sagen og bare vil finde en hurtig skyldig, så beslutter Prudence sig for at finde sandheden.

Men hvem ville slå en fredelig vagabond ihjel? Og hvorfor? Flere teorier er i spil, men ingen af dem giver mening for Prudence. Hun ved at hun har svaret, men det er som om hun ikke helt kan se det. Men da det endelig går op for hende skal hun og Suki skynde sig. For morderen kan nå at slippe godt fra det. Og ikke nok med det. Det kan også få store konsekvenser for byen hvis vedkommende lykkedes med sine planer.

★★★★✩

Dette er en virkelig hyggelig og morsom hygge-krimi-serie om en pensioneret tv-kok og hendes barnebarn, som falder over mystiske mordgåder på deres ture rundt i landet hvor de skal lave masser af lækker mad. Og det viser sig hurtigt at de har en næse for at løse selv de mest indviklede mordgåder. Men det er ikke alle der er lige begejstret for at de blander sig. Hvad kan en gammel tv-kok dog vide om mord?

Jeg har grint og jeg har hygget mig noget så voldsomt med disse to bøger og jeg kan ikke anbefale dem nok. Og jeg håber virkelig at der kommer flere. For jeg elsker Prudence og Suki og deres mordopklaringer. Hygge-krimier er simpelthen bare så skønne og jeg ville ønske at der var mange flere af dem. Især når man er i humør til lidt krimi, men ikke helt er til det hardcore, men derimod noget mere... nede ved jorden. :) Lidt blød krimi kan man vel kalde det.

Mere af det tak! :D