Anmeldelse af "Iron Flame" ("Empyrian-serien" 2) af Rebecca Yarros

Så er det blevet tid til at kigge nærmere på den anden bog, "Iron Flame", i "Empyrian"-serien af Rebecca Yarros som Politikens Forlag var så fantastiske at sende min vej til anmeldelse. I kan læse min anmeldelse af "Fourth Wing" - den første bog i serien - før I læser videre her hvis ikke I allerede har gjort det. ;)

Som jeg nævnte i det indlæg så havde jeg virkelig set frem til at modtage bøgerne og få dem læst, da jeg har været meget interesseret i dem efter den store hype der har været og stadig er på de sociale medier. Og den første bog slog virkelig benene væk under mig. Kunne den anden bog så gøre det samme? Lad os finde ud af det, for her kommer min anmeldelse. :) Enjoy!

Violet Sorrengail overlevede første år på Basgiath Krigsakademi og hun overlevede sin første kamp i den store krig der hersker udenfor Basgaiths sikre mure. Men alle tror at Violet og hendes udsendte hold er døde efter krigslegene. Så vil det være sikkert at vende tilbage til akademiet? Vil de blive slået ihjel for forræderi hvis de gør? Eller vil sandheden om deres oplevelse blive bortforklaret? De bliver nødt til at tage chancen. Ellers vil deres kamp og planer for fremtiden være spildte. Og det er først nu den rigtig hårde træning starter. Andet år på akademiet bliver ikke nemt. Xaden Riorson skal udstationeres da han er færdiguddannet og derfor vil de ikke ses så ofte som deres dragemager kræver. Og Violet har nu endnu flere fjender end på sit første år som vil forhindre dem i at ses og som vil slå hende ihjel. Hun bliver nødt til at passe på. Og er der efterhånden nogen hun kan stole på længere?

Violets overlevelsesinstinkt og intelligens skal være hendes redningskrans, men da den nye vicekommandant har gjort det til sin yndlingsbeskæftigelse at torturere hende og forsøge at tvinge informationer ud af hende, er det måske ikke nok. Violets liv er for alvor i fare. Og der er ingen hun kan finde sikkerhed hos. Eller er der? Vil hendes venner i delingen vise sig at være åbne nok overfor den hemmelighed, der har været skjult i århundreder på akademiet og som hun nu kender til? Vil de tro hende? Og vil de have modet til at kæmpe ved hendes side? Vil hun turde at tage chancen?

Da fjenden for alvor nærmer sig kan de ikke længere tie. Violet og hendes allierede bliver nødt til at handle. Også selvom det betyder at de må forlade Basgiaths sikkerhed. For den sikkerhed og deres værn kan også være i fare for at blive revet i stykker. Og Violet bliver nødt til at tvinge sandheden frem til alle. De må kæmpe. For livet. For hinanden. For deres land. Slangesjælene og deres skabninger er ekstremt stærke og vokser stødt og det kræver alt de har for at holde dem på afstand. Men vil Violet miste mere end hun havde forventet i denne krig? Vil hun kunne finde de svar hun søger som kan redde dem alle? Vil hun sætte sit eget liv på spil for en sejr? Vil hun i sidste ende miste Xaden?

Dette er en vild og eksplosiv fantasy som har blæst læsere verden over ned i knæ. En historie fuld af intriger, bedrag, magi, drager, mørke hemmeligheder, farlige udfordringer, krig, skræmmende fjender og en kamp for overlevelse. Masser af overraskelser, gisp-fremkaldende afsløringer og plottvists som får en til at spærre øjnene op og gør det umuligt at ligge bogen fra sig. Lige så hjerteskærende, spændingsfyldt og jawdropping som fx. "The Hunger Games", "The Maze Runner" og "Divergent". Og en cliffhanger der knuser hjerter.

Av av av av av mit hjerte. Endnu en gang har jeg fået fejet benene væk under mig og hold da op hvor bliver Violet og Xaden udsat for meget. Mit hjerte er blevet flået ud, tygget på, most og spyttet ud flere gange i løbet af denne bog og slutningen gjorde det for alvor af med mig. Jeg tudede som en pisket. Og nu bliver ventetiden på den tredje bog bare ekstra ulidelig og lang. Den udkommer først til næste år og det er næsten ikke til at bære. Wow hvor er denne serie hurtigt kommet ind under huden på mig. Det er længe siden at jeg har slugt en mammut af nogle bøger som disse på så kort tid. Hvilket kun er bevis på at jeg ELSKER DEM!!!!! Hvor er jeg dog lykkelig for at jeg fik mulighed for at læse dem.

Lad ikke denne serie gå jeres næse forbi hvis I er til fantasy. Den er et MUST READ!

★★★★★