Anmeldelse af "Fourth Wing" ("Empyrian-serien" 1) af Rebecca Yarros

Jeg tror slet ikke at I er klar over hvor meget jeg tudede af glæde da Politikens Forlag skrev til mig at de gerne ville sende de to første bøger i "Empyrian"-serien af Rebecca Yarros til anmeldelse. Jeg havde set så mange rose den til skyerne og den gik viralt på sociale medier så selvfølgelig ville jeg da gerne læse dem og se hvad hypen handler om.

Jeg har nu fået læst den første bog, "Fourth Wing" og er klar med min anmeldelse til jer. Lad os se om den kunne leve op til den hype i mine øjne. ;)

Violet Sorrengail har brugt hele sin barndom på at læse og studere for at blive klar til at blive skriver på notarakademiet, men hendes mor ændrer mening efter Violets far dør. Står det til hende, så skal Violet gå i samme retning som hende selv, Violets søster og hendes afdøde bror. Hun skal tilslutte sig kandidaterne som skal kæmpe for en plads og fremtid som dragerytter. Også selvom Violet ingen træning har fået eller har fysikken til det grundet hendes skrøbelige krop. En ting som vil sætte hende i fare for at dø hurtigt i kamp og ingen drage vil da knytte sig til en svag rytter. Hun ville være det svageste led i den krig der raser ude foran deres murer. Men selvom Violet er rædselsslagen, og hurtigt får fjender grundet hendes familienavn, så er hun fast besluttet på at kæmpe. Kæmpe for at overleve.

Hendes barndomsven er den eneste på akademiet som hun kan føle sig tryg hos. Men han er fast besluttet på at tvinge hende ud inden hun dør i kløerne på hendes fjender eller under træningen. Men Violet nægter. Heller ikke selvom hendes største fjende Xaden Riorson har gjort det klart at hun er hans at tage sig af. Hans at gøre det af med. En virkelig smuk, sexet og farlig fjende. En mand som hun ikke kan lade være med både at frygte og begære. Sønnen af en oprørsleder som hendes mor dømte til døden. Og situationen bliver ikke bedre da han tvinger hendes årgangsgruppe til at være under hans kommando.

Kampene er farlige, træningen er hård og fjenderne giver aldrig op for at gøre det af med hende. Den eneste som endnu ikke har taget et forsøg er Xaden. Han er derimod beegyndt at give hende gode råd. Violet når længere end hun havde turde håbe på, og hun ender endda med at få det stærkeste kort på hånden. Et kort som gør at hun nu også er blevet bundet til Xaden. Vil det vise sig at være hendes død? Eller hendes redning? For Xaden gemmer på mange mørke hemmeligheder og Violet ved ikke om hun tør stole på ham. Kan hun det? Hun bliver nødt til at tage et svært valg da de står midt i en krig, som Violet troede kun hørte sagnene til. En krig som vender op og ned på alt hun er blevet opdraget med. Hvem kan hun stole på? Hvem fortæller hende sandheden?

Dette er en vild og eksplosiv fantasy som har blæst læsere verden over ned i knæ. En historie fuld af intriger, farligt begær, magi, dødelige opgaver, drager, skræmmende fjender og mørke hemmeligheder som kan være altødelæggende hvis/når de ser dagens lys. Masser af overraskelser, gisp-fremkaldende afsløringer og plottwists som får en til at spærre øjnene op og gør det umuligt at ligge bogen fra sig. Lige så hjerteskærende, spændingsfyldt og jawdropping som fx. "The Hunger Games", "The Maze Runner" og "Divergent".

WOW! Bare wow! Jeg forstår meget hvor hypen kommer fra, og jeg er glad for at jeg har den anden bog i rækken liggende så jeg kan komme igang med den. Dog lige med en lille pause. Hold da op hvor er mit hjerte blevet flået i, tygget godt igennem og spyttet ud flere gange. Av for den. Det skal lige have lov til at hele lidt før jeg kører det igennem kødhakkeren igen. Og så går der jo LANG tid før den tredje bog udkommer (Først en gang til næste år!!!!) så jeg skal lige forberede mig på at skulle vente i smerte og lidelse for at få den i hænderne.

Jeg ved godt at tykkelsen på dem kan virke skræmmende, men tro mig! Man flyver igennem dem. Selvom tempoet er moderat så sker der noget hele tiden og man kan simpelthen ikke ligge bogen fra sig når først man er kommet igang. Og man forelsker sig straks i Xaden og Violet. Hold da op! Jeg vil ikke afsløre noget vigtigt, da jeg selv synes at I skal have chancen for at gå hele følelsesregistret igennem og have fornøjelsen af dette mesterværk.
Såå.. LÆS DEN! Især hvis I er til fantastisk fantasy.

★★★★★