Anmeldelse af "Den du er" ("Kærlighedens kunst" 1) af Henriette Vesterbak

Da jeg modtog denne bog "Den du er" af Henriette Vesterbak som en del af en lille skøn Sommerlæsnings-bogpakke fra forlaget Flamingo, var jeg ret spændt på at se hvad dette nu var for en historie og ikke mindst hvad forfatteren kunne give mig. Jeg har nemlig ikke læst noget af Henriette Vesterbak før, men jeg kunne se at hun får ret gode anmeldelser, så det lovede jo godt for denne bog, ikke? Derfor besluttede jeg mig også ret hurtigt for at den da helt sikkert skulle læses i løbet af Sommeren, og jeg elsker jo tykke bøger, så allerede der faldt den i min smag. Og da jeg så læste mig frem til at den omhandler kunst, så var mit hjerte allerede varmt. For jeg elsker at være kreativ. Jeg elskede at tegne og male da jeg var yngre og jeg savner det. Så min forventning var stor.

Levede den op til min forventning så? Læs min anmeldelse her. ;)

Sofie har været super heldig at komme ind på det kunstakademi som hun går på. Hun har ikke en familie med mange penge, så hun har måtte søge et legat for at komme ind, og derfor skal hun også arbejde ekstra hårdt for at gøre sig bemærket. Og derudover har hun også måtte søge et studiejob for at få råd til sin egen lejlighed og for at kunne spare op til de kommende år. Men dette er hendes drøm så hun gør det med et smil på læben. Men det er ikke kun det der giver hende et smil på læben. Den charmerende Jacob fra holdet har også en stor del af æren for det.

Men efter en del måneders flirten, som hun troede ville føre til mere, slutter det brat da hun finder ud af at han nok ikke har følt det samme for hende som hun gør for ham. Hun er smask forelsket og nu har han knust hendes hjerte. Rygterne må være sande. Måske er han kun flirt og hopper fra pige til pige når han trænger til noget nyt. Og nu har hun været et offer for hans sexet charme. Og det gør ondt. Især fordi det ikke er første gang at hun har brændt sig på en fyr. En fyr som hun troede elskede hende. En fyr som var hende utro op til flere gang. Og det har gjort hendes tro på fyres trofasthed til næsten ikke-eksisterende. Og nu har Jacob vist hende at hendes erfaring er sand. Hun bliver nødt til at slutte al kontakt til ham. Komme videre. Men Jacob giver ikke slip. Heller ikke da Sofie forsøger at finde interesse i en anden fyr på akademiet.

Det går heller ikke godt i timerne. Hun kan ikke rigtig følge med de andres udvikling. Og savnet af Jacob hjælper ikke på det. Men at se ham jaloux gør hende overraskende varm indeni. Men der er ikke noget håb for dem længere. Han kan ikke forandre sig nok til at få en chance igen. Det forsøger hun i hvert fald at fortælle sig selv. Men de kan måske nøjes med et venskab? Hun kan vel godt sætte en stopper for sine følelser for ham. Ikke?

Undervisningen, en vigtig konkurrence og usikkerheden om fremtiden tager hurtigt fart. Hun skal tage nogle svære valg. Hun bliver nødt til at finde ud af hvad hun vil og hvad hun tør satse på. Tør hun give Jacob en sidste chance? Tør hun åbne op for sit hjerte og være sårbar. Tør hun at ligge fortiden bag sig? Tør hun at tage springet og gøre sine drømme til virkelighed? Drømme om kærligheden og sin drømme-uddannelse?

Jeg har altid haft et kreativt hjerte, og allerede som barn tegnede jeg meget og malede malerier. Selv i mine ungdomsår har jeg arbejdet meget med det. I fritiden og via min uddannelse. Det er faktisk først her i min voksenalder at jeg har sluppet det lidt grundet helbredet. Men jeg savner det. Så denne bog har været virkelig skøn at læse. Al min glæde for tegning og malerier har fået et lille knus. Tak Henriette. Nu ville jeg ønske at jeg selv havde gjort noget mere ved det imens jeg var yngre. ;)

Dette er en skøn historie om kærligheden til kunst og om at finde modet til at ligge fortiden bag sig og at turde at drømme om noget større - selv kærligheden. Der er masser af skrøbelige følelser, udvikling og en lækker stor portion af kunst-snak. Jeg er fan. Hovedpersonerne skal utroligt meget igennem for at finde sig selv og ikke mindst hinanden, og det kan godt være lidt for meget til sidst, men slutresultatet er nok til at få et stort smil på læserens læber og hjertet til at banke ekstra varmt og hårdt for dem. Det har været en følelsesmæssig rutschebanetur da jeg både har fældet tårer, grint, sukket og ikke mindst kommet med en masse frustreret lyde, men de har været det hele værd. Dette er en smuk historie og nu glæder jeg mig helt vildt til de næste bøger i serien. ;)

★★★★★