Anmeldelse af "Hævnens Broderskab" ("Legenden om Agrat" 2) af Anne Mette Asp

Tidligere på året smed jeg min anmeldelse af den første bog i serien "Legenden om Agrat" på bloggen, og jeg troede faktisk at der ville gå længe før den næste bog var på banen, men er par måneder efter sendte forlaget Facet så bogen "Hævnens Broderskab" min vej. Den anden bog i serien. Jeg var overrasket men samtidig også glad for at jeg så kunne få næste del af historien om Agrat læst med det samme. For jeg blev efterladt med spænding om hvad han nu skulle udsættes for. Og det er nu tid til at afsløre det. For her kommer min anmeldelse af bogen. ;)

Krigen er forbi og de to jernstave er gemt væk i sikkerhed fra fjenden - Vandas som er i fangeskab. Agrat er tilbage i sin smedje og han er endelig blevet gift med Sia - Høvding Nakins søster. Men de er ikke lykkelige i Agrats hjemby. Til trods for hans heltemod så er det ikke alle der er lige glade for det han har gjort. Og stemmen i hans hoved er vendt tilbage. De føler sig ikke velkommen i deres hjem. Så måske skulle de flytte? Måske tage tilbage til Angal? De når ikke så langt i deres planer da fjenden pludselig sender Agrat på et vildspor og kidnapper Sia. Agrat ved det kan være en fælde, men han bliver nødt til at rejse efter dem for at redde hende. Koste hvad det koste vil.

Og det skal hurtigt vise sig at være dyrt. Han er målet for en hævngerrig fjende med alt for mange magtfulde kendtskaber, og han bliver hurtigt taget til fange. Er Sia også fanget? Hvad har de gjort ved hende? Får han hende nogensinde at se igen? Udsigterne er dystre da han havner i det grummeste fængsel hvor ingen nogensinde er sluppet levende ud fra. Men Agrat nægter at give op. Og det kræver at han kan få hjælp af sine medfanger. Hvis de da tør at sætte livet på spil for den nytilkomne.

Det bliver en hård kamp fuld af flugtforsøg, fjender rundt om alle hjørner og alt for meget had og tilfangetagen. Agrats fremtid afhænger nu af om han har nok allierede og venner som vil hjælpe ham. Især da han får nyhed om at Sia ikke længere er den eneste de skal redde ud af fjendens kløer. Og nyheden om Vandas flugt. Tiden er ved at løbe ud for ham. Han bliver nødt til at handle med det samme. Men vil prisen for deres frihed være for høj? Vil det kræve at Agrat skal gå bag om ryggen på hans venner? Miste alt hvad han har kært?

Anstrengelserne for Agrat er ikke ovre endnu. I denne bog bliver han udsat for det værst tænkelige. Sia bliver børtført og Agrat er den eneste der har en chance for at redde hende, men prisen er muligvis for dyr. Sia er måske tabt for altid. Denne fantasyserie er fuld af magtkampe, farlige fjender, masser af spænding og jagten på fred og frihed. Og denne bog er fuld af skræmmende udfordringer og hjerteskærende missioner som Agrat igen og igen bliver hevet igennem.

Som jeg skrev i min første anmeldelse i denne serie, så er dette en virkelig lovende fantasyserie, og jeg har nu nydt hele to bøger og synes det bliver bedre og bedre. Og hold da op hvor var der meget elendighed og mange tårer i forbindelse med denne bog, og jeg er virkelig imponeret. Men nu skal det virkelig blive spændende at se, om de langt om længe får gjort en ende på de farlige magtfulde mænd som Agrat er blevet mål for, og om Sia og Agrat kan få lov til at gå en sikker og lykkelig fremtid i møde. Eller om Agrat er dømt til at skulle være på flugt fra fjenden for altid.

★★★✩✩