Anmeldelse af "En af dem dør" af Holly Jackson

I Sommers modtog jeg en skøn YA-Krimi bogpakke af forlaget Gyldendal, og deri gemte sig lidt bøger af Holly Jackson. Jeg har tidligere læst "En god piges guide til mord" og nu også "God pige, ondt blod" fra samme serie, og jeg var virkelig imponeret af dem. Derfor var jeg også meget interesseret i at læse bogen "En af dem dør", som også befandt sig i bogpakken. En bog som jeg har læst rigtig mange rosende ord om og derfor var mine forventninger høje.

Men kunne den så leve op til den hype jeg har fornemmet online og mine egne forventninger? Det er på tide at finde ud af det. For her kommer min anmeldelse.

Hvad der startede med seks venner på roadtrip på vej til det årlige spring break, ender med at gå i en helt anden retning end de havde regnet med. Det mobile signal forsvinder, stemningen imellem vennerne ændrer sig og autocamperen er nu kommet ind på en forkert rute på en øde grusvej i skoven hvor de får mistænkelige punkteringer på alle fire dæk. Der er noget helt galt her. Og det lader ikke til at være en tilfældighed at de er endt netop der. En snigskytte har dem i sigte og det går hurtigt op for dem at de nu nok ikke kan slippe væk derfra i live.

Eller kan de? Snigskytten afkræver gruppen at afsløre en hemmelighed. En hemmelighed som én af dem gemmer på. Men hvem kan det dog være? Alle har vel hemmeligheder? Men hvem har så mørk en hemmelighed at den har fået dem udset som målskive? Kender de overhovedet hinanden så godt som de tror? Ingen ved længere hvad de skal tro og de begynder hurtigt at mistænkte hinanden. Nogen bliver nødt til at gå til bekendelse. Ellers kan det komme til at koste liv. Uskyldige liv.

Angst, desperation og vrede får autocamperen til at virke utroligt lille og kvælende. Én hemmelighed efter den anden begynder at blive tvunget ud af den lille gruppe. En efter en - mørkere og værre end den forrige. Men kan de nu også være sikre på at det er den rigtige hemmelighed som snigskytten tænker på? Eller vil det i sidste ende vise sig at være værre end de troede? Vil den rigtige hemmelighed være nok til at smadre deres verden som de kender den? Uanset hvad så slipper de ikke alle derfra i live. Blod vil flyde og tiden er ved at løbe ud for dem.

Jeg forstår virkelig godt hypen! Jeg er tom for ord efter den slutning! Men jeg kan afsløre så meget at tårerne strømmede ned af kinderne på mig til sidst. Jeg havde ikke set det komme, og... argh! Jeg mangler lige en "dette skete til sidst"-afsløring. Men på den anden side. Så er det så vild en afslutning! Jeg kan ikke andet end bukke dybt. Wow!

En virkelig intens ungdoms-krimi som tager en med på et skræmmende roadtrip fuld af mørke hemmeligheder, vilde afsløringer og om ikke at vide hvem ens venner virkelig er, og hvad de i sidste ende udgiver sig for at være når deres liv hænger i en tynd tråd for enden af et rødt lasersigte. Intet var en tilfældighed. Deres fælde var nøje planlagt og ikke alle overlever natten. En hemmelighed skal afsløres. Men hvem viser sig at ligge inde med den?

Hvis denne bog ender med at blive lavet om til en film så er jeg den første der skal se den. Den er så INTENS! Jeg kan varmt anbefale jer at læse den. Jeg glæder mig nu til at læse endnu mere af Holly Jackson. Hun skriver på en så medrivende og interessant måde, og i serien "En god piges guide til mord" får I en unik vinkel på historien i form af dagbogs-sider, notater, sagsagter osv, så det føles som om I selv er med til at løse mordgåder. Hvis I er til den slags bøger, så kan jeg også varmt anbefale jer at kaste jer over den serie. :)

★★★★★