Anmeldelse af "Forvandlingen" ("Academia" 3) af Line Wenzel

Sidste år købte jeg de to første bøger i "Academia"-serien af Line Wenzel, og efter min anmeldelse af de to første bøger i starten af dette år, tilbød Line Wenzel at jeg kunne få lov til at læse og anmelde den tredje og sidste bog når den udkom hos forlaget Tellerup dette efterår. Og I kan tro at jeg blev glad og beæret. For jeg endte med at nyde serien mere end forventet. Og derfor gik jeg også straks igang med at læse "Forvandlingen" da jeg modtog den. Og nu er jeg klar med min anmeldelse af afslutningen på serien. Så here you go!

Nia Himlan arbejder stadig på livseliksiren og hos mafiaen, men arbejdet bliver mere og mere besværliggjort af at fjenden stadig forsøger at stoppe hende i at færdiggøre formlen og brygge mere af den grundet nogle fremtidsforudsigelser. Kan de have ret i at den vil være deres undergang? Det kan da umuligt passe. Og samtidig er presset hos mafiaen begyndt at få hende til at tvivle på om det nu også var en god idé at blive viklet ind i deres net. Og Aden Fenice er ikke glad for at hun er så meget hos dem. Men han står selv med nogle svære valg. De har nemlig fundet beviser for hvem gerningsmanden for de slemme katastrofer er og kan derved hjælpe deres universiteter med at redde deres ry. Men det vil unægteligt ødelægge fremtiden for andre mennesker som de holder af. Men retfærdigheden er vel vigtigst?

Da de tror at de har taget de rigtige beslutninger vælter det hele ned om ørerne på dem. Fremtiden er i større fare end nogensinde før og den kan kun reddes med den helt rigtige beslutning. Men beslutningen bliver ikke taget godt imod hos alle og Nia er i tvivl om om det var det rigtige at gøre. Og nu står hun med et stort dilemma. Er hun villig til at droppe sine karrieredrømme for andre menneskers lykke? Vil hun acceptere at hun ikke længere vil blive anerkendt for hendes arbejde hvor hun er nu, nu hvor andre skal bestemme hvad hun må og skal? Vil hun være villig til at miste Aden for sine egne ambitioner?

Adens nye magiske kræfter trækker ham over i skødet på "fjenden". Og selvom der var flere grunde til at bevæge sig ind bag fjendens vægge i starten, så er han nu ved at indse at hans fremtid ser anderledes ud end først antaget. Og det bliver muligvis uden Nia. Medmindre han kan få hende til at ændre mening. Ændre mening for ham. Og for hende selv. Men også for deres fremtid. Sammen. Men er det for sent? Eller er hun selv begyndt at se muligheder i en anderledes fremtid?

Dette er en perfekt serie til alle academia-fantasy-elskere som er fan af denne genre og som elsker en serie fuld af hemmeligheder, konkurrerende akademi-afdelinger, farlige videnskabelige eksperimenter, magi, gangstere, mystik og svære fremtidsvalg. Den er utroligt vanedannende. Og jeg har nydt alle tre bøger og sidder nu tilbage med en sult efter mere!

Tredje og sidste bog slutter meget åbent og der kunne efter min mening sagtens komme endnu en bog. Jeg er slet ikke færdig med Nia og Aden. Og da slet ikke med Lucca og Jannik. Og hvad skal der nu ske efter de nye mål de har fået for deres liv? Argh! I need to know! *Haha* Men selvom vi nok aldrig får de svar, så kan jeg klart anbefale jer at læse denne serie. Den er så spændende og jeg elsker detaljerne og omgivelserne for historien. Nu vil jeg virkelig gerne læse flere "dark"acamedia-bøger. :)

★★★★✩