Anmeldelse af "Vinger af Skygger & Torden" ("Skyggevinger" 1) af Stine Bahrt

Jeg tror ikke at I kan forestille jer hvor meget jeg jublede da Stine bekendtgjorde at hun havde gang i en ny steampunk fantasy-serie, for jeg ELSKER hendes steampunk verdner, såå... da "Vinger af Skygger & Torden" endelig udkom lavede jeg en lille glædesdans og jeg måtte knibe et par tårer da jeg endelig stod med den i hænderne takket være hendes forlag, Krabat. Den er simpelthen så fin!!!! Og forsiden blev endnu engang inspirationskilde til et makeup look, som I kan se her. Og detaljen med jordbær - som I også ser på disse billeder - var en som Stine hintede om og jeg så fik tilføjet. Og nu hvor jeg har læst bogen giver de meget mere mening. ;)

Men nu til det det handler om. Faldt denne bog i lige så god smag som hendes bøger i "Urværkerne"-serien? Lad os finde ud af det. For her kommer min anmeldelse af "Vinger af Skygger & Torden" fra Stines nye (mini)serie "Skyggevinger". (Tror vi at den ender med at blive kaldt.)

Da verden gik under og sendte en masse af jordens befolkning ned i bundløse kratere blev der åbnet op for underverdenen og skyggedæmoner fandt vej til overfladen. Skyggedæmoner som de overlevende blev advaret imod og især ugifte og urørte kvinder var i farer. Og de var i forvejen i undertal, så det er vigtigt at de bliver gift og føder flere børn. Og nu hvor Pennys forældre er forsvundet efter en tur i Londals tågede gader står hun for skud. Hun bor på himmelskibet, Frøken Kajsa, med sin bedste ven og det er både farligt og ulovligt. Så selvom hun ingen planer havde om at blive gift og få børn, ser det nu ud som om hun intet valg har længere. Penny og James skal giftes. Men Penny er allerede i problemer. Hun har nemlig en alliance med en skyggedæmon.

Skyggeparlamentet har allerede fundet frem til dem og truer dem med tvunget ægteskab, og da himmelskibet er det eneste af sin slags har de også allerede planer om at få fingrene i det. Så Penny og James bliver nødt til at finde et mandskab til skibet så de kan tage til overfladen og lede efter skatte som de kan bruge som betaling for de bøder de står til at få grundet deres situation. Men det bliver ikke nemt. Og overfladen er farlig at tage til. Det vrimler med skyggefortærede. Skræmmende levende døde. Men Penny er opsat på at tage afsted. Måske hun endda kan finde sine forældre igen? Men hun har stadig et stort problem som hun ikke kan slippe udenom. Skyggedæmonen.

Hun burde være rædselslagen over at få besøg af skyggedæmonen, men hun tvivler efterhånden på at han skulle være så farlig som de får fortalt af Skyggeparlamentet. Og hun får fornemmelsen af at ikke alt de har fået fortalt er sandt. Der er noget uldent ved det hele. Og jo tættere hun kommer på sin skyggedæmon begynder hemmelighederne at blive afsløret og sandheden at komme frem. Og hendes planer ændrer sig. Hun vil afsløre sandheden, men hun vil ikke miste sin skyggedæmon. Slet ikke nu hvor hun ikke kan forestille sig et liv uden ham. Har hun forelsket sig i en dæmon? Er det overhovedet muligt? Og kan en dæmon overhovedet elske et menneske?

Dette er en virkelig skøn dark fantasy steampunkserie fyldt med kaos, drama, romantik, mystik, hemmeligheder og væsner fra underverdenen. En verden i panik, en fremtid i skygger og en nutid i urimelige regler og krav.

Ohhhh my! Jeg har gåsehud! JEG VIL OGSÅ HAVE EN SKYGGEDÆMON! :D Jeg er endnu engang blevet forelsket og Stine har skabt endnu en vidunderlig steampunk-verden som jeg glæder mig til at blive genforenet med når næste bog udkommer. Du gør mit steampunk-elskende hjerte lykkeligt Stine. Og nu glæder jeg mig helt ekstremt til "Urværkerne" 3 og "Skyggevinger" 2.

Hvis du også elsker fantasy. Hvis du elsker Steampunk. Og hvis du elsker YA-bøger. Så er Stine Bahrt helt klart en forfatter du burde kigge nærmere på og læse hendes bøger. Det vil du ikke fortryde.

★★★★★