Anmeldelse af "En utænkelig skæbne" ("Slottet Wadenstierna" 4) af Simona Ahrnstedt

For 5 års tid siden læste jeg de tre første bøger i "Slottet Wadenstierna"-serien og jeg faldt straks for Simona Ahrnstedts historier og skrivestil. Især denne serie. Desværre har jeg ikke haft glæde af flere af hendes bøger, så da jeg så at forlaget Gutkind ville udkomme med den fjerde bog i serien, måtte jeg straks tilføje den på min ønskeliste over bøger jeg gerne ville læse og anmelde. Og heldigvis var de friske på at sende mig et anmeldereksemplar.

Jeg har nu fået den læst og er klar med min anmeldelse. Så den får I her. :) Enjoy!

Alexandra Rosenkvist har været i eksil i nogle år grundet en skandale som hun var skyld i, og som familien ikke kunne acceptere da adlen fik kendskab til den. Men hendes eksil lader til endelig at være ovre. Hendes far har givet besked om at hun må komme hjem igen. Hun er taknemmelig og vil gøre alt for at gøre hendes familie tilfredse med hende. Men hvad hun ikke ved, er at årsagen til hendes hjemsendelse er en helt anden end den hun tror. Langt fra. Den frihed hun håber på at få og drømmer om må forblive det. En drøm. Og den første udfordring hun bliver udsat for, bliver den dystre og sexede mand som skal fragte hende hjem - Atle Falk.

Atle Falk blev ikke født til penge, men derimod fattigdom. Langt fra den baggrund som Alexandra kommer fra, og hendes snobbede attitude irriterer ham. Han har måtte kæmpe og arbejde hårdt for sin rigdom. Men en aftale er en aftale. Hans forbindelse til hendes far er ikke en han ønsker skal fortsætte, så dette bliver det sidste han har med rigmanden at gøre. Det viser sig dog hurtigt at være en fejlbedømmelse. Den idealistiske og viljestærke kvinde gror på ham og han begynder at synes ret godt om hende. Alt for godt. Men han ville ikke være en egnet ægtemand for hende. Og hun skal jo giftes væk så snart hun kommer hjem. Det kan han ikke ændre på. Eller kan han? Og ville hun lade ham ændre på det for hendes skyld? Vil det overhovedet være muligt?

Følelserne imellem dem vokser uden modparten får kendskab til det. I hvert fald ikke før det er for sent. Frustration og sorg driver dem længere og længere fra hinanden og gnisterne springer ved deres sammenstød. Tiden er løbet ud. Alexandra skal giftes væk. Men Atle har bange anelser angående hendes kommende ægtemand. Der er noget uldent ved denne ægteskabsaftale. Hvilket får ham til at gå til sin ven, præsten Noa, for at få hjælp. Og hvad de finder ud af er skræmmende og direkte afskyeligt. Atle må og skal gøre hvad han kan for at redde Alexandra ud af dette mareridt. Men vil det allerede være for sent? Vil han miste hende før han får mulighed for at erkende sine følelser og hensigter for hende? Er hun overhovedet interesseret i at have noget med ham at gøre længere?

"Slottet Wadenstierna"-serien af Simona Ahrnstedt blev starten på min kærlighed til historiske romaner, og den nyeste bog i serien er ingen undtagelse. Denne historisk roman handler om kampen for kvinderettigheder i 1800-tallets Sverige, klasseforskelle, modige kvinder, forbudte følelser, mørke fortider, skandaler, farlige forbindelser og kærlighed. En virkelig skøn og spændende læsning med et lille gensyn med nogle skønne karakterer fra seriens forrige bøger.

Nu har jeg virkelig lyst til at læse mere af Simona Ahrnstedt. Hvis ikke I allerede har læst denne serie af forfatteren så kan jeg altså varmt anbefale jer den. Der er masser af drama og tempo og en hel del overraskelser. Perfekt hvis I spørger mig.

Tak til forlaget Gutkind endnu en gang. :)

★★★★✩