En ny Fantasy serie er født - "Og de blev lokket" (Bjergtaget 1) af Sidsel Sander Mittet

Jeg er blevet genforenet med de mystiske og magtfulde elvere, og denne gang er det i en ny bog-serie, som Sidsel Sander Mittet har skrevet og udgivet den første bog i. Forlaget Facet var så skønne at sende bogen min vej, og det skal de have mange tak for. Jeg elsker nemlig fantasy og jeg elsker den magiske verden - især når der er elvere i den. Så jeg glædede mig meget til at komme igang med at læse "Og de blev lokket", som er første bog i serien "Bjergtaget". Og i dag er jeg klar med en anmeldelse af den.

Askatla står over for et svært valg da hendes far dør. For skal hun blive hos det folk hun kender og er opvokset hos, eller skal hun skifte side og være en del af krigen mellem de to grupperinger af hendes art? Elverne. Hvilken side vil hun kæmpe for? Og hvad med de mennesker som bliver lokket ind i deres spind og verden? Skal hun kæmpe for deres ret eller lade tingene gå deres sædvanlige gang? Måske endda være med til også at nedslagte de børn elverne yngler med menneskene?

Uanset hvilket valg hun ender med at tage, så er hun ikke fri for at få blod på hænderne. Og da hun har taget sit valg, er hun alligevel tvunget til at befinde sig på den "forkerte" side - undercover. Men kan hun det? Kan hun klare sin "opgave" uden at blive afsløret? Og hvad sker der når hun tager kontakt til de mennesker som hun egentlig var beordret til at dræbe? Skal hun redde dem fra den fælde de er på vej ind i? Eller skal hun gøre en ende på det hele? Og hvad sker der når hun pludselig selv står i en situation hun ikke lader til at kunne komme ud af?

Iblandt menneskene lever disse "krydsninger" mellem elvere og mennesker uden at vide det. Eller.. det er lige indtil der begynder at ske mærkelige og uforklarlige ting. For det viser sig ret hurtigt at de ikke er som andre almindelige mennesker. Det virker som om de har en eller anden magisk virkning på andre. En magisk virkning der er ret intim og forførende. Men hvad er de hvis de ikke er et menneske? Og er de alene? Eller kan de finde flere af "deres egen slags"? Og hvad sker der så når de finder hinanden? Hvad skal de gøre? Hvem kan de gå til og få svar? Hvem kan de stole på? Hvem er ude efter dem? Er det godt? Eller skidt? Og kan de stadig nå at redde dem der ikke var forsigtige?

Det er svært at skrive mere uden at afsløre for meget, så jeg stopper der. :P Men jeg kan fortælle at historien virker til at være en jeg godt kan gå hen og blive lidt bidt af. For den er fuld af spænding, drama og mystik. Og elvere! Der er bare et eller andet over det magiske væsen, og der er altid lidt forskellige vinkler på dem alt efter hvem forfatteren er. Og det synes jeg er super interessant. Og det gør dem så magiske og spændende. Så jeg er super glad for at der nu er endnu en elver-serie på banen og jeg glæder mig meget til at følge med i de kommende bøger.

Jeg synes ret godt om at man springer fra person til person imellem kapitlerne, så man får historien fra forskellige synsvinkler. Jeg synes godt om mængden af spænding, da den er fordelt ret godt hele bogen igennem, og man bliver efterladt lidt paf og utålmodig når man vender den sidste side i bogen. For hvad skal der nu ske? Når de frem til der de skal hen? Og hvad gør de med dem der er blevet "efterladt"? Og hvordan skal de nu klare sig? Spændende! ;)