Afslutningen på serien "Grænsen til Trafallas" af Julie M. Day

Åhhh det er vemodigt og det gør næsten fysisk ondt i hjertet ved tanken om, at serien "Grænsen til Trafallas" af Julie M. Day nu er slut. Jeg har nemlig fået læst den sidste bog - I kan læse min første anmeldelse af de to første bøger her - og er nu klar til at komme med den afsluttende anmeldelse af serien. Av av av.. Og det gør ondt, fordi denne serie krøb virkelig ind under huden på mig, og der vil den altid være. Julie er så skønt et menneske og hun skriver virkelig fantastisk, så jeg kommer til at savne det - universet, karaktererne og inspirationen til makeup looks.

Men men men! Jeg må jo bare håbe at der kommer nye bøger som jeg kan få lov til at dykke ned i. ;)

Krigen er brudt ud og Grace står i et dilemma. Hun er vigtig for Trafallas og dets fremtid, men hvordan skal hun kunne leve op til de store forventninger der er til hende? Hvordan kan hun kæmpe i en krig når der mangler en vigtig del af hende? Zachos. Hun har mistet ham. Men hun er fast besluttet på at skaffe ham tilbage. Redde ham. Også selvom det betyder, at hun ikke kan deltage i krigen og kæmpe for Trafallas' overlevelse.

Så hun beslutter sig for at tage på en rejse til Nord, hvor hun skal finde den person der skal hjælpe hende med at skaffe Zachos tilbage. Men det bliver ikke nemt. For hun har forpligtelser uanset om hun vil det eller ej. Og der skal indgås alliancer for at få det hele til at lykkedes. Men kan hun stole på, at dem hun søger hjælp hos, også vil hjælpe hende i sidste ende og ikke ende ud med at snyde hende for egen vindings skyld? Og vil hun i det hele taget overleve den lange rejse hun skal på? For det er ikke ligefrem et lyst og venligt sted hun søger imod. Hendes troskab og styrke bliver i den grad sat på prøve. Men hun skal heldigvis ikke igennem det alene. Hendes Aura og en håndfuld andre krigere er med hende. Hvis det da i det hele taget vil gøre hendes rejse nemmere. For det viser sig at blive en følelsesmæssig rutsjetur.

Hendes drømme og mareridt tager til i styrke samtidig med at fjenden vokser sig stærkere. Og da en forfærdelig hemmelighed afsløres, er det faretruende tæt på at sætte en stopper for Graces håb for hendes rejses udfald. Måske vil det alligevel ikke lykkedes hende. Og hun bliver måske endda nødt til at lyve for dem der kæmper side om side med hende. For det er ikke nemt at vælge imellem kærlighed og ære. Og vil det i det hele taget være for sent uanset hvad? Vil fjenden vinde krigen? Vil det lykkedes hende at redde Zachos, alle i Trafallas og ikke mindst menneskene? Vil hendes håb om nogensinde at kunne elske igen være knust?

Jeg har siden anden bog i serien siddet med et ønske om en bestemt slutning, men.. jeg fik den ikke! Jeg fik knust mit hjerte halvvejs igennem den sidste og tredje bog. Men ved I hvad? Jeg kom ret hurtigt over det. For der begyndte at blomstre et håb om en mindst lige så hjerteeksploderende slutning. Jeg sad med en klump i halsen og skreg næsten af Grace igennem denne bog. "SÅ LAD HAM DOG KOMME IND I VARMEN!!!" For satan hvor blev jeg frustreret. *Haha* Og da vi begyndte at nærme os slutningen og der endnu ikke var sket noget i den retning, så blev jeg sku næsten endnu mere gal. *Hahaha* Men BANG! It happened. Så selvom jeg ikke fik den slutning jeg havde håbet på i et helt år, så sidder jeg faktisk tilbage med en varm følelse indeni alligevel. Jeg er ret godt tilfreds. ;)

Tak til Julie og forlaget Leatherbound fordi jeg måtte læse med denne gang og kunne tage afsked med Trafallas. Jeg har nydt det og jeg vil helt sikkert genlæse denne serie igen og igen i fremtiden. ;)
Til jer andre - tjek gerne de andre indlæg ud som jeg har udgivet her på bloggen i forbindelse med disse bøger. Der er tre makeup looks og et kreativt projekt. Enjoy.

Makeup look - Elver
Makeup look - Tiger