Anmeldelse af "Smukke Dreng" af Charlotte Fischer

Da Charlotte Fischer spurgte om jeg ville læse hendes nyeste bog, "Smukke Dreng", så sagde jeg straks ja. For hvis den var mindst lige så god som hendes serie, "Sjælevandrer", så ville jeg ende med at elske den. Og den har nu stået og kigget på mig i noget tid, men nu skulle jeg altså hilse på Nor.

Mange tak til Charlotte og forlaget Tellerup for bogen.

I "Smukke Dreng" møder vi November Høgh Haxhausen, også kaldet Nor. Han er en 17-årig overklasses knægt fra Nordsjælland og han er en del af de blanke og skinnende unge mennesker der svømmer i rigdomme og overdådige ting. Han er en del af en lille gruppe unge mennesker der alle går på privatskole og han har en lovende fremtid inden for professionel fodbold. Men det hele er ikke så glitz og glam som det ser ud. Jo pengene er der, den rigtige omgangskreds og popularitet, men i privaten er det noget helt andet. Hans far hader ham, farens kæreste udnytter ham bag ryggen på den gamle og Nor kæmper personligt med selvhad og svigt. Han liv er det rene mareridt og han glæder sig helt ekstremt til at komme væk.

Men en dag sker der noget som ender med at spærre ben for hans fremtidsplaner. En slem ulykke sætter hans fodbolddrøm på pause og han fyldes med en masse indre vrede som får frit løb. Han smadrer alt på hans vej og gør skade på sig selv. En dag bliver det for meget. Han er ikke længere velkommen i sin fars hjem, og han bliver i stedet nødt til at flytte. Men er det nu også så skidt som det lyder? Er Jylland nu også så forfærdelig som han tror?

Nor flytter ind hos sin mormor - en person han ikke vidste fandtes - og han starter et nyt liv der. Nye venner, nye følelser og... en følelse af omsorg? Kærlighed? At føle sig hjemme? Er det det det er? Men kan det vare ved? Hvad sker der når han en dag får et fantastisk tilbud? Et tilbud han har drømt om hele sit liv? Vil han forfølge det, eller skal han blive der hvor han nu finder tryghed og kærlighed? Hvad skal han dog vælge?

Jeg har grædt så mange tårer til denne bog. Hold da op hvor bliver der rodet op i alle ens følelser. Had, kærlighed, sorg og.. elendighed. Jeg følte det hele. Og kunne nikke genkendende til lidt af det. Nok også derfor det gjorde så ondt at læse denne bog, men hold nu op hvor jeg nød hver eneste side. Der var ikke et eneste tidspunkt hvor jeg kedede mig eller hvor jeg synes at historien tabte mig. Jeg var på fra første til sidste side. Også selvom slutningen rev et lille stykke af mit hjerte.

Man både griner og græder sammen med Nor. Og man kan ikke lade være med at få lyst til at kramme ham. For penge og prestige er ikke alt. Ingen kan leve uden at være elsket og føle at livet har en mening. Og det er netop det som Nor lærer i denne historie. Og sikke en smuk en af slagsen. Tak for en skøn omgang læsning Charlotte. Dette er helt klart en bog som alle burde tage at læse.