Anmeldelse af de to første bøger i "Karlsson & Fridman"-serien af Marianne Cedervall

Jeg er altid frisk på at læse en god krimi-serie, og da forlaget Cicero varslede om denne serie, så sprang jeg straks til. Jeg elsker krimi-serier som foregår i små landsbyer og øer, så jeg ville virkelig gerne læse den. Det var dog kun den første bog i starten, men siden jeg læste den er den anden bog i serien nu også udkommet, og derfor får I en anmeldelse af begge bøger i dagens indlæg. Der skulle komme tre mere og I kan tro at jeg glæder mig. :D)

Men nok om det. Til anmeldelsen! Her kommer min anmeldelse af de to første bøger i serien.

"Mord på øen"

Anki Karlsson er flyttet til Gotland, efter at hun er blevet enke, og ser frem til et nyt og stille kapitel i sit liv på en fin lille gård med heste i smukke omgivelser. Men det bliver ikke som forventet. Det stille og rolige liv bliver hurtigt erstattet af kaos, hærværk og mord. Og hun står pludselig midt i det hele og hun er under mistanke. Hun er jo den nye og alt dette startede med at ske da hun dukkede op. Men hvem er det som prøver på at få hende tiltalt for mord? Anki beslutter sig for at finde ud af det til trods for advarsler fra den pensionerede kriminalkommissær Tryggve, som tydeligvis ikke er glad for at hun er flyttet ind på den lille gård.

Tryggve sørger stadig over tabet af din kæreste som blev dræbt for et par år siden, og nu hvor Anki er flyttet ind i den afdødens gård og roder rundt bliver sorgen til vrede. Hvorfor skulle hun også flytte ind? Det var bedre da det stod tomt. Men hans vrede bliver langsomt ændrer til nysgerrighed. Især nu hvor Anki er mistænkt for hærværk og mord. Hvilket han ved ikke er sandt. Og da der dukker endnu et nabo-mord op på deres lille ø beslutter han sig for at finde ud af hvem gerningsmanden er. Og stoppe vedkommende. Derfor aftaler han våbenhvile med Anki og sammen vil de opklare sagen - som politiet ikke lader til at tage speciel alvorligt. Især ikke når det kommer til de forskellige spor som Anki har lagt mærke til.

Men vil de to gamle pensionister kunne finde ud af noget af betydning for opklaringen? Anki nærmer sig hurtigt en opklaring takket være hendes nysgerrighed og Tryggves kontakter i forbindelse med sit gamle arbejde. Men vil Anki og Tryggve kunne stoppe gerningsmanden før vedkommende får dræbt flere? Vil Anki selv blive et mål når morderen finder ud af at de nærmer sig afsløringen? Det umage makkerpar bliver nødt til at passe på men samtidig skynde sig. Kan det være en af deres naboer? Og hvad skulle motivet i så fald være?

★★★✩✩

"Med døden til bords"

Befolkningen i Gotland er i gang med at forberede en trøffelfestival og de håber at det vil tiltrække en masse turister. Anki Karlsson og Tryggve Fridman får begge gæster på besøg i ugerne optil og efter, og de ender hurtigt med at tilbringe en masse tid sammen. De skal udover selve festivallen på jagt efter lokale trøfler og senere nyde dem i skønne retter på den lokale restaurant. Men den hyggelige stemning får hurtigt en brat slutning da en af gæsterne falder død om efter desserten. Og det ligner ikke et naturligt dødsfald. En tidligere dødstrussel lader til at være blevet til virkelighed.

Selvom Anki og Tryggve burde blande sig udenom og koncentrere sig om deres gæster i stedet, så kan de alligevel ikke lade være med at efterforske mordet. Især ikke da gerningsmanden eller kvinden skal findes iblandt gæsterne og de lokale. Flere bliver mistænkt grundet besynderlig opførsel og familieforbindelser til den afdøde, og det viser sig hurtigt at det har en forbindelse til gamle hemmeligheder og stærke følelser som har udviklet sig til grådighed og ønsker om hævn. Men kan de finde frem til morderen før personen slår til igen? Og kan de finde ud af hvad det hele er opstået fra?

Tiden er ved at løbe ud for de to ældre snushaner og pludselig står de i en virkelig farlig situation da deres eget liv og vennerne kommer i fare. Vil det være det der skal til for at få dem til at holde deres næser ude af mordgåder eller vil det kun få dem til at indse hvor godt de arbejder sammen?

★★★★✩

Dette er en skøn og spændende krimi-serie som blander humor med mord. Det er en krimi-serie i den lidt mere "bløde" ende, men samtidig med en masse mystik, mordgåder og "et lille samfund"-vibes. Så en fantastisk læsning til en god hyggestund. Jeg nød læsningen og ser frem til at læse resten af serien når den en gang bliver oversat og udgivet hos Cicero. :)

Jeg vil ikke "smuglæse" på de andre tre bøger, da jeg gerne vil overraskes, men jeg håber at viben og stemningen fortsætter i resten af serien, for disse to bøger er super hyggelige og jeg elsker omgivelserne og det lille samfund på øen som Anki er flyttet til. Og kemien imellem Anki og Tryggve bliver hun bedre og bedre. Jeg er spændt på at se hvad det udvikler sig til.