Anmeldelse af "Syv m² med lås" ("Afdeling Q" 10) af Jussi Adler-Olsen

For efterhånden en del år siden begyndte jeg at lede efter bøgerne i serien "Afdeling Q" af Jussi Adler-Olsen på genbrug, ønskede mig dem i gave og købte et par stykker på tilbud, og siden har jeg været så heldig at modtage de sidste to bøger til anmeldelse af Politikens Forlag. Og serien er nu.... slut.

Det er ikke til at fatte. Selvfølgelig måtte den have en ende en dag, men det er altså også ret vemodigt hvis I spørger mig. Jeg elsker teamet i Afdeling Q og jeg kommer virkelig til at savne dem. Men fik serien så en passende slutning? Det kan I læse i min anmeldelse i dag. ;)

Carl Mørck er virkelig kommet i problemer. Han er blevet anholdt og iført håndjern og er nu på kurs mod Vestre Fængsel. Sømpistolsagen som har hjemsøgt ham i så mange år er nu blevet hans endeligt. I hvert fald hvis det står til hans chef. Han anklages for narkosmugling og drab og der er beviser. Store beviser. Men han er uskyldig. Og det vil han have sine allierede til at bevise med alle mulige midler. Men det bliver lettere sagt end gjort. For de må ikke arbejde på hans sag. Og tiden har han ikke. For der er nogen i skyggerne der ønsker ham død. De bliver nødt til at bøje reglerne lidt og det skal gøres uden at deres kollegaer og bagmændene i sømpistolsagen opdager det.

Carl forsøges dræbt igen og igen, men det er som om han har en umådelig stærk og målfast skytsengel. Og fjendens vrede og midler bliver voldsommere og mere dystre for hver dag der går. Og ligene bliver flere og flere jo flere fejltagne forsøg der gøres. Men hvem står bag denne grusomhed? Kan trådene fra Holland føres til nogen tæt på ham? Hvad har han gjort for at blive mål for deres vrede? Hans kammeratsskab til den afdøde Anker som viste sig at være en korrupt betjent? Mordforsøget på ham selv og Hardy? Hvordan kan han finde svarene når han sidder låst inde bag tremmer?

Assad, Rose, Gordon og andre der ønsker ham renset og i sikkerhed arbejder på højtryk og i samarbejde med Carl begynder knuderne at blive løsnet. Og svarene de finder frem er skræmmende. Carl har brug for et mirakel. Helst inden hans held løber tør. Og helst inden bagmændene slipper godt fra det. Og især én person skal stoppes. Den danske trådholder. En person som Carl har mistænkt for at være en vigtig brik i den kriminelle bande skal føres frem i lyset. Men det bliver ikke nemt. De må satse alt. Også selvom prisen kan blive for stor. Men det skal og må lykkedes. Ellers er det ude med Carl.

Dette er en virkelig eksplosiv og vild krimiserie om skræmmende og grusomme mordsager som Afdeling Q skal opklare. En afdeling af unikke og vidt forskellige personligheder som enten kan være utroligt sprængfarlige eller helt igennem fantastiske sammen. En underholdende og elskeværdig gruppe mennesker som man hurtigt kommer til at holde af. Og hvad de ikke udsættes for at skrækkelige ting i deres opklaringsarbejde er ubeskriveligt. Eller det har Jussi jo netop gjort. Og jeg elsker det!

Sidste bog i serien er ond, vild og virkelig grusom og er en fantastisk afslutning på en helt igennem gennemført krimiserie. Carls liv har aldrig været mere i fare end nu. Og fjenderne er mange. Hvem kan han stole på? Hvem kan han arbejde sammen med for at opklare sagen og rense ham for mistanke når han er låst bag tremmer og ingen må have kontakt med ham eller arbejde på sagen? Det ser umuligt ud. Og tiden er ved at løbe ud. Tårerne fik frit spil i slutningen af bogen men jeg har nu også grint højt og elsket kemien karaktererne imellem og savnet til folkene i Afdeling Q er allerede stor. Wow siger jeg bare.

Hvis du er til krimi med stort K med skræmmende og vilde mordgåder, så er "Afdeling Q" et virkelig godt bud. Jeg kan varmt anbefale hele serien.

★★★★★