Anmeldelse af "Hjerterum" ("Kærlighedens kunst" 2) af Henriette Vesterbak

I kan tro at jeg blev glad da jeg opdagede at Henriette Vesterbak udkom med næste bog i sin serie "Kærlighedens kunst" igennem forlaget Flamingo dette efterår. Jeg elskede den første bog, "Den du er" og jeg har ventet spændt på at "Hjerterum" skulle udkomme.

Og det er nu blevet tid til at finde ud af om den kunne leve op til mine ret høje forventninger efter min oplevelse med første bog. Min anmeldelse kommer nemlig her.

Klara har bosat sig i Danmark for at studere kunst, men det er ikke alle der er lige tilfredse med den beslutning. Og starten var heller ikke helt gnidningsfri. Hun havde et grimt indbrud i sin lejlighed som har skabt en frygt dybt i hende som ikke vil give slip. Hendes familie ville tilmed ønske at hun skulle gå i samme retning som dem, og det samme ville hendes kæreste. Men Klara ønsker ikke at blive advokat. Hun vil bruge sine hænder til at skabe noget smukt. Noget kreativt. Og det har hun valgt at gøre i Danmark. Væk fra dem alle sammen. Alene. Hvilket har skabt lidt problemer i hendes forhold. Det hjælper heller ikke på det at hun ikke kan glemme sit møde med den sexede og smukke mand, Michael som reddede hendes liv. Og nu viser det sig at han er venner med hendes nabo.

Kærestens uromantiske frieri får Klara til at gøre det forbi med ham. Der er intet der gør at hun ønsker at blive sammen med ham længere. Og da slet ikke da hun begynder at få flere følelser for denne Michael. Michael som vækker følelser og begær hos hende som aldrig før. Men de er begge lige kommet ud af et forhold så de kan ikke indlede i noget fast. Og de må da slet ikke begynde at føle noget. Men det viser sig hurtigt at blive umuligt.

Klara beslutter sig for at løsrive sig fra sine forældres penge, sin fortid, sin ekskæreste og sin angst for ikke at kunne klare sig selv. Og det starter også godt. Men dårlige nyheder begynder at regne ned over hende. Og da Michaels fortid bliver tvunget frem i lyset grundet en forfærdelig afsløring, så ved Klara ikke længere om hun tør stole på ham. Tør stole på at de kan have noget sammen. Eller om hun overhovedet kan klare den nye retning hun selv har besluttet sig for at gå i.

Dette er en skøn og hjertevarm historie fuld af humor, store følelser, hemmeligheder, vild begær, modsætninger der mødes og om at turde at frigøre sig fra fortiden og finde sin egen vej i livet. Om at turde at lade kærligheden få lov til at blomstre og udvikle sig til noget stort.

Henriette har en fantastisk måde at få læseren til at føle at man er en del af historien. At man er en del af karaktererne og følger med på sidelinjen. Det gør også at følelserne får frit løb. Jeg har grædt mange tårer, grint, været vred og sukket dybt igennem hele bogen. Jeg forelskede mig endnu engang i Henriettes karakterer. Nu kan jeg virkelig ikke vente på den tredje og sidste bog i serien. Det bliver helt sikkert endnu en fantastisk læseoplevelse.

★★★★★