Anmeldelse af "Vi ses til jul" af Becca Freeman

Da jeg fik mulighed for at anmelde bogen "Vi ses til jul" af Becca Freeman igennem en julekampagne igennem forlaget Flamingo blev jeg virkelig spændt. For bagsideteksten lød som den helt perfekte, men også anderledes, julehistorie at læse her i December måned. En feelgood julehistorie. Så var den også det? Det kan I finde ud af ved at læse min anmeldelse af bogen her. :) Enjoy!

Hannah mistede sine forældre da hun var lille og det eneste familie hun har tilbage er hendes søster, som hun ikke er specielt tæt med. Derfor er det vigtigt for hende at hun har det godt med sin selvvalgte familie. Hendes tre venner som hun igennem et årti har lært at kende og som hun elsker meget højt. Og selvom at de er en broget gruppe, så ville hun ikke ønske det anderledes. Og det gælder også deres sære traditioner. Traditioner som startede da hun og Finn mødte hinanden for første gang på college juleaften. Julen er blevet en fast del af deres specielle traditioner. Og julen er altid skør og spændende. Intet er traditionelt. Og da Priya og Theo slutter sig til deres lille gruppe er de fuldendt. Indtil det et år går forfærdeligt galt.

Vennerne glider langsomt mere og mere fra hinanden, men Hannah vil gøre alt for at få deres venskab tilbage til tiden før den forfærdelige jul. Især nu hvor Finn meddeler at han flytter fra New York. Han har fået job i L.A. og han flytter efter julen. Derfor vil Hannah have deres muligvis sidste jul til at være den bedste nogensinde. Måske kan den endda redde deres venskab? Forhindre at de glider helt fra hinanden?

Men intet bliver som forventet. For intet kan være helt perfekt. Og selvfølgelig skal ting gå galt. Men kan deres gruppe overleve de store bump på vejen? Eller er de hver især for langt fremme i deres individulle fremtidsspor? Vil Hannah miste mere end sit venskab til Finn, Priya og Theo? Og hvad er Theo klar til at sige farvel til ved at rejse?

Dette er en unik og skøn julehistorie om hvor svær og hård julen kan være når man ikke har familie at fejre den med. Der er masser af svære følelser, unikke venskaber, sære juletraditioner og masser af humor. Denne historie er en hyldest til selvvalgte familier, spontanitet og at turde at slippe ens tossede side løs og være ligeglad med hvad andre synes så længe man har det sjovt. Selv til jul.

Dette er ikke en klassisk Hallmark-historie men den er langt mere realistisk og relaterbar. Down to earth. Så hvis ikke man er til de super sukkersøde historier, så kunne denne være det helt perfekte valg til en julehistorie.

★★★★✩