Anmeldelse af "Så godt som død" ("A Good Girl's Guide to Murder" 3) af Holly Jackson

Så er den her! Sidste bog i "A Good Girl's Guide to Murder"-serien af Holly Jackson. Og I kan tro at jeg har glædet mig til at komme igang med den. Som I kunne læse i mine anmeldelser af "En god piges guide til mord" og "God pige, ondt blod" så er jeg ret imponeret af serien og har virkelig nydt læsningen. Og nu er det så endelig blevet tid til at anmelde "Så godt som død" - afslutningen på den populære serie. Og mange tak til forlaget Gyldendal for bøgerne!

Men kunne den sidste bog så leve op til mine høje forventninger? Læs det her. :)

Pip har efter opstart af sin podcast fået problemer. Voldtægtsforbryderen Max Hastings er blevet frifundet og han har nu meldt hende for at gøre hans liv til et mareridt. Og ikke nok med det, men Pip er også begyndt at få trusler på mail. Og det eskalerer da hun finder døde duer ved hoveddøren og finder underlige kridtstreger i form af hovedløse tændstiksmennesker i indkørslen. Og sidst men ikke mindst - anonyme telefonopkald med kun en vejrtrækning i den anden ende. Hvem har gjort dette? Hvad vil vedkommende hende? Er det en af de forbrydere som hun har slæbt ind i søgelyset?

Pip går til politiet med sine bekymringer, men endnu en gang bliver hun ikke taget alvorligt. Det burde ikke overraske hende. Det var jo netop det som gjorde at hun startede sin popcast. Men vil hun kunne finde ud af hvem hendes stalker er på egen hånd? Finde ud af hvorfor han har valgt netop hende? Det er sikkert bare en der vil skræmme hende, men hun er opsat på at afsløre ham eller hende.

Men i takt med at sporene begynder at blive fundet indser Pip at det er meget værre end hun først havde troet. En gammel mordsag er bogstavligtalt endt på hendes fodtrin. Men seriemorderen sidder da bag tremmer? Eller fangede politiet den forkerte? Er den rigtige gerningsmand stadig på fri fod? Og har han nu Pip i sigte som sit næste offer? Kan det endda vise sig at hun ved hvem det er. En farlig leg er blevet startet og det kan i sidste ende alvorligt galt. For Pip. Hun har kun én mulighed tilbage. Hun bliver nødt til at finde sine egne mørke sider frem og kæmpe alt hvad hun kan. Også selvom det vil udviske grænserne mellem morder og offer.

Dette er en hæsblæsende krimiserie fuld af skræmmende hemmeligheder, indviklede mordgåder, farlige gerningsmænd og et altopslugende mørke over en lille by som har set mere end rigeligt af ondskab - en ondskab som en ung pige gang på gang sætter sig for at opklare og afsløre. En ung pige som jagtes af fjender samtidig med at hun forsøger at holde hovedet oven vande. Som forsøger ikke selv at blive et offer for de skrækkelige mordsager hun arbejder med.

Jeg skal da lige love for at der endnu en gang er blevet skruet op for tempoet i denne bog. Det er en perfekt afslutning på en virkelig ond og spændende serie. Den lavede en fin sløjfe af alle tre bøger og den røde tråd! Wow! Den havde jeg ikke set komme. Der var endnu en gang masser af overraskelser og endnu en virkelig farlig situation som Pip skal kæmpe sig ud af. Jeg nød det fuldt ud. Og den slutning! Av for den!

★★★★★