Anmeldelse af "De døde romantikere" af Ashley Poston

Jeg havde intet hørt om denne bog før jeg modtog den i forbindelse med et samarbejde med forlaget Flamingo tilbage i efteråret sidste år. Men siden da har jeg set rigtig mange omtale den og rose den til skyerne. Jeg vidste ikke helt hvad jeg gik ind til da jeg begyndte at læse den, da jeg ikke havde ville læse om den op til. Jeg ville overraskes. Jeg havde ikke engang læst bagsiden. Så I kan tro at jeg hvinede en smule højt da jeg læste ordet "spøgelser" et par kapitler inde i bogen. Jeg var besat derfra og endte med at sluge den på et par dage.

MEN! Kunne den så leve op til min pludselig og eksplosive reaktion? Find ud af det her. ;)

Florence Day flyttede ret tidligt fra sin barndomsby for at udleve sin drøm som forfatter i storbyen. At hun nærmest blev jagtet væk fra sit hjem er der ikke mange der ved. Og årsagen - tja.. Florence kan se og tale med spøgelser. Måske en fantastisk evne at have når ens familie ejer en bedemandsforretning, men da hendes hemmelighed slap ud var det ikke alle der tog så godt imod det. Og selv som voksen har det givet hende problemer og et knust hjerte. Et knust hjerte som ikke længere tror på kærligheden. Et ret så stort problem nu hvor hun er ghostwriter for en verdensberømt romance-forfatter. Og hun har en kontrakt. Og hendes nye - virkelig smukke og savlfremkaldende - redaktør nægter at udskyde hendes deadline yderligere.

Hendes karriere er så godt som død. For hvordan skal hun kunne nå at skrive en bog færdig når hun ikke længere kan tro på det hun skal overbevise læserne om? Og da hendes familie pludselig kommer med den værst tænkelige nyhed der er tæt på at knække hende for alvor? Hun må tage fat om ét problem af gangen. Først - hendes fars begravelse. Og det betyder at hun bliver nødt til at vende hjem efter 10 års fravær. Forhåbentlig kan det blive et kort besøg. Men de planer ændrer sig hurtigt. For pludselig dukker et spøgelse op på hendes dørtrin. Et spøgelse som hun på ingen måde havde forventet ville dukke op. Et spøgelse der var pænt meget i live dagen før. Hendes nye redaktør, Benji Andor.

Hvad er der sket? Hvordan er han endt hos hende så langt hjemmefra storbyen? Og hvorfor kan han ikke huske noget? Han er dødforvirret og Florence beslutter sig for at hjælpe ham. For der må være en årsag til at han er dukket op hos hende. Men jo mere tid de tilbringer sammen jo mere ondt gør det. Følelser de ikke burde have begynder at blomstre. De nyder hinandens selvskab for meget. Og selvom Florence ved at han skal sendes videre er ingen af dem klar til at tage afsked. Men en dag vil han forsvinde. Eller vil han? For intet er som de troede.

Dette er en humoristisk og hjerteknusende roman om en familie der ejer en bedemandsforetning. En familie hvor enkelte endda har evnen til at se og tale med de afdøde som endnu ikke er taget helt videre. Men at se spøgelser er ikke altid en dans på roser. Især ikke når folk omkring en sår tvivl om ens troværdighed. Når man bliver jagtet væk fra sit hjem og når ens hjerte bliver knust og man mister troen på kærligheden. Men det er spøgelserne ligeglad med. De dukker altid op. Også dem man på ingen måde havde forventet ville ringe på ens dør. Dem man godt kunne se sig selv falde for og endda elske hvis man havde fået tiden til det.

Det sker ikke så ofte at jeg tudbrøler med tårer og snot løbende ned af ansigtet på grund af en bog, men jeg skal da lige love for at denne var én af dem der kunne få så voldsomme hulk ud af mig. Av mit hjerte! Jeg kan selvfølgelig grine af det nu, men da jeg lagde bogen fra mig tilbage i efteråret hvor jeg læste den, tudede jeg længe efter jeg havde vendt den sidste side. Og jeg skrev straks til en af dem jeg vidste der også var igang med at læse den for at advare hende. Jeg elsker når bøger kan grave sig så dybt ind hos mig og flå det hele i stykker. I know. Something must be wrong with me. Men sådan en kærlighedsroman er simpelthen bare FANTASTISK i mine øjne!

★★★★★