Anmeldelse af "Det forladte hus" ("Karlsson & Fridman" 3) af Marianne Cedervall

Det er langt om længe blevet tid til at blive genforenet med de to gamle naboer i det Gotlandske. Jeg har savnet Anki Karlsson og Tryggve Fridman og deres sammenstød, næse for kriminalsager og unikke venskab. I kan eventuelt starte med at læse min ameldelse af de to første bøger i serien, "Mord på øen" og "Med døden til bords" inden I fortsætter med at læse denne.

Og nu.. Det er tid til anmeldelsen af "Det forladte hus" som er tredje bog i serien. Faldt den i lige så god jord som de to første? Find ud af det her.

Anki Karlsson har besluttet sig for at tage på en længere ridetur i nogle dages tid. Turen tager hende til Smissarve hvor hun skal overnatte i en smuk gammel præstegård som er blevet omdannet til et hotel. Før hun lander falder hun dog over et forladt hus ude midt i skoven som skjuler på en mørk historie. En historie som hun finder ud af at en person i Smissarve arbejder på at få afsløret. En ung journalist. Men kun få dage efter at hendes første artikel udkommer i avisen og hendes møde med både Anki og Tryggve Fridman, den pensionerede politimand, som hun besøger i forbindelse med sin research, forsvinder hun på mystisk vis.

Anki bliver straks nysgerrig efter at finde ud af hvad der skete med den unge kvinde som hun kort havde en samtale med. Og Tryggve har en skræmmende fornemmelse af, at hendes død har noget med hendes artikel at gøre samt en gammel uopklaret sag, som han selv stod for for mange år tilbage og som han ved et tilfælde faldt over i sine gemmer noget tid før hun dukkede op. En sag som har naget ham i alle de år. En sag som han nu bliver nødt til at kigge på igen.

Efter en urolig start beslutter Anki og Tryggve at hjælpe hinanden i hver deres opklaringsarbejde. Kan det have noget at gøre med den gamle sag? Eller er det bare fordi journalisten roder op i noget som ikke må se dagens lys? Hænger det sammen? Flere forbrydelser og dødsfald finder sted og det er nu ekstremt vigtigt at de finder frem til gerningsmanden og måske endda får afsløret hvad det hele handler om. Og de mørke hemmeligheder begynder langsomt at blive afsløret. Men vil Anki og Tryggve nu selv være i mållinjen for gerningsmanden? Hvor mange flere skal vise sig at blive ofre for det der skete dengang?

Dette er endnu et spændende kapitel i Karlsson og Fridmans pensionisttilværelse i det Gotlandske, hvor der igen er sket en forsvinding og et mord. En gammel sag er dukket op til overfladen igen og det er ikke alle der er lige tilfredse med at der er nogen der river op i den. Drastiske midler bliver taget i brug for at standse de nysgerrige og døden er ikke færdige med dem efter det første lig. Har Anki og Tryggve endnu engang fået rodet sig ud i en farlig situation? Dette er en serie som blander humor med mord, og som er fuld af mystik og mordgåder.

★★★★✩