Anmeldelse af "Ræk mig stjernerne" af Jojo Moyes

Jeg har aldrig læst en Jojo Moyes bog før, men har kun hørt godt om dem. Så da jeg modtog "Ræk mig stjernerne" med posten fra Gyldendal, så skulle den da læses. Min søster elsker hendes bøger, så hun har fået denne i Julegave. Jeg har tidligere haft planer om at "samle" på hendes bøger, men jeg har stadig så mange bøger i mine bogreoler som jeg endnu ikke har fået læst, så jeg har besluttet mig for at det ikke skal være nu. Så derfor har min søster fået denne bog til hendes "samling". Men inden da skulle den selvfølgelig læses så I kunne få en anmeldelse af den. ;) Så here you go.

Vi møder den unge Engelske kvinde, Alice, som drømmer om et eventyrliv udenfor Englands grænser. Da hun så en dag møder den flotte og spændende Amerikaner, Bennett, beslutter hun sig for at følge med ham tilbage til det store Amerika. De bliver gift i al hast og afsted til den anden side af Jordkloden det går. Men det bliver ikke helt som Alice havde håbet på. De skal ikke bo i en spændende storby, men langt ude på landet i Kentucky. I en by hvor folk ikke er specielt venligt stemt overfor hende. Og hendes nye ægteskab virker heller ikke specielt lovende. Bennett finder hende ikke længere interessant og det gør det ikke nemmere at de også skal bo sammen med hans hadfulde far.

Men da det ser mørkest ud finder Alice alligevel et lyspunkt at klamre sig til. Hun slutter sig nemlig til en lille gruppe kvinder, som beslutter sig for at blive en del af Eleanor Roosevelts rejsende biblioteksprogram, som går ud på at bringe bøger ud til de mindre bedre stillede familier i deres lille by oppe i bjergene. Det bliver hurtigt et stor succes, men det er ikke uden udfordringer. Vejret er ikke altid med dem, ikke alle husstande tager lige godt imod dem og så er der hendes svigerfar. Deres største fjende. Han hader det ridende bibliotek og han hader virkelig deres kollega og "chef", Margery. Og så hader han Alice, da hun ikke vil rette sig efter hvad han siger, og endnu ikke har givet ham børnebørn. Og hans vrede vokser stødt jo mere succes den lille gruppe kvinder får. For det er ikke sådan kvinder skal opføre sig. Det er en katastrofe!

Men Alice vil ikke miste sin nye frihed og glæde ved livet igen. Men det er der tilsyneladende flere om at bestemme. For flere store katastrofer finder sted og alt hvad kvinderne har fået opbygget er tæt på at blive smadret. Had, rygter og dødsfald kan ende med at blive dødstødet for det ridende bibliotek og kvinderne bag. Men er der slet ikke noget at gøre? Skal de magtfulde og hadfulde mænd virkelig have lov til at smadre kvindernes ret til drømme og glæde? Og hvor mange ofre skal der til for at denne krig kan slutte?

Denne historie er baseret på en sand historie og det gør den bare det mere interessant at læse. Det er en historie om venskab, kærlighed og om at turde gøre en forskel og gå imod forældede regler og tro. Det er smertefuldt og det er hjerteskærende, men åhhh hvor er det dog en skøn historie. Man får virkelig indblik i hvordan det var at være kvinde - og ikke mindst farvet - i den tids Amerika. Et Amerika som levede efter biblen og havde nogle uhyggelige nedladende synspunkter på kvinder og deres plads i samfundet.

Jeg forstår godt nu hvorfor min søster er så glad for Jojos bøger. Hvis de andre er mindst lige så gode som denne, så er det helt klart ikke sidste gang at jeg skal læse en af dem. :D