Anmeldelse af "Praktikantens univers" af Richard Asklund

Så er det blevet tid til at anmelde den næste bog af Richard Asklund. Den første bog jeg læste af forfatteren var "Pistacieskovens Forbandelse" - som I kan læse anmeldelsen af her, og nu er det blevet tid til "Praktikantens univers", som faktisk er hans første udgivet bog.

Tak til Richard som kontaktede mig for at få sine bøger anmeldt. Tak fordi jeg måtte komme indenfor i dit brutale krimi-univers og få en lidt anderledes oplevelse end jeg plejer i de andre bøger jeg normalt læser. Men nok om det. Nu til denne bogs anmeldelse. Here you go.

I en primitiv hytte langt inde i den nordsvenske skov foregår der bestialske og onde ting. En vildmand - mere et dyr end et menneske efter en hård og umenneskelig opvækst i hænderne på en fremmed gammel mand - vogter over en anden mands ofre. En mand som har sat sig for at hævne sig på alle kvinder der minder ham om sin mor. En mor som var ren ondskab. En ondskab som han nu vil befrie hele verden for ved at fjerne kvinderne fra dens overflade. En mand som udefra ser normal og stilfuld ud, men som intet føler for andre mennesker. Og det får hans ofre i den grad at føle.

En ulykkelig og alkoholisk mand er på flugt fra en morder efter hans elsker falder i døden ved en kysthytte. På flugt fra myndighederne og fra sit liv. Men hans flugt bringer kun flere skræmmende hændelser med sig. Mødet med to unge kvinder virker måske som det perfekte alibi på sin videre rejse til nordsverige, men da de en dag forsvinder indhenter hændelsen fra kysten ham. Og det er ikke sikkert at han slipper levende væk denne gang.

Et ægtepar er også på flugt fra myndighederne. De var vidner til et bankrøveri og kom ved en tilfældighed i besiddelse af en sæk penge. Nu på flugt planlægger de hvordan deres videre liv skal se ud. Kvinden er alene da hendes mor for noget tid siden forsvandt og manden har været kastet tilbage fra forskellige børnehjem siden han var helt lille. Så det kriminelle falder ham naturligt. Men hvor skal de tage til for at holde lav profil i et stykke tid? Nordsverige er et godt og øde sted. Men rejsen bliver fuld af farlige situationer. Vil de blive fanget?

Seks meget forskellige individer mødes på kryds og tværs af hinanden men alle har én fællesnævner. En skæbne som er fuld af ondskab og hævn.

Hmm.. Selvom jeg efterspurgte mindre "overflødige beskrivelser af handlinger og omgivelser" i den sidste bog jeg læste af Richard Asklund, så synes jeg faktisk at det mangler lidt i forbindelse med handlingen i denne. Vi får lidt baggrundsinfo omkring de forskellige personer vi møder i denne historie, men.. det er lidt forvirrende til tider, da man springer meget fra person til person hele tiden indenfor samme kapitel uden afmærkninger på skiftene. Selve handlingen synes jeg er lidt rodet. Jeg må indrømme at jeg ikke blev så fanget af denne historie. Men det er dog spændende at følge med i hvordan så vidt forskellige personer kan ende med at være offer for den samme gal mand.

Historien handler om at alle ens valg og gøremål kan være altafgørende for ens fremtid. For hvem man vokser op til at være. Og omgivelserne man befinder sig i kan være byggestenene til ens liv. Og hvis man ikke passer på så kan man ende i kløerene på en ubeskrivelig ondskab. En ondskab der vokser indeni eller som man møder når man mindst venter det hvis man ikke er opmærksom nok.

Jeg synes det er svært at beskrive denne bog. Jeg kan slet ikke genkende bogen i den beskrivelse som den selv kommer med på bagsiden, men hvis man er til en historie om brutale mord, dødlige møder med rendyrket ondskab og mennesker på flugt, så kunne denne bog måske godt være noget for dig. Især hvis du er til bøger der nok ikke ender i en lykkelig slutning. Det er én af de ting som jeg godt kan værdsætte ved Richard Asklunds bøger. Lige på og hårdt. Jeg var dog mere til bogen "Pistacieskovens Forbandelse" hvis jeg skal anbefale en af dem.

★★✩✩✩