Anmeldelse af "Kærlighedens skygger" af Diane Chamberlain

Den første bog jeg havde fornøjelsen af at læse af Diane Chamberlain var "Maleriets hemmelighed" og den endte jeg med at blive ret glad for, så da jeg modtog endnu en bog af samme forfatter igennem forlaget Cicero blev jeg virkelig glad. Jeg elsker hendes måde at trække røde tråde fra fortiden til nutiden i hendes historie med de karakterer man lærer at kende igennem bogen.

Og nu har jeg fået læst min anden bog og jeg er klar med min anmeldelse af den. ;)

Kayla Carter har været igennem en tragisk periode hvor hun mistede sin mand imens han arbejdede på det hus de i fællesskab har tegnet og bygget, og nu står hun alene tilbage med deres fælles datter. De skal flytte ind i det færdige hus uden ham. Det hus der skulle være deres drømmehus. Og det hjælper heller ikke på humøret og hendes situation at der nu også dukker en mystisk og skræmmende kvinde op og advarer hende mod at flytte ind i huset. Det bliver starten på flere skræmmende episoder som får hende til at indse at denne lille by gemmer på mange flere mørke hemmeligheder. Hemmeligheder som alle har noget at gøre med den grund som hendes nye hus nu ligger på. En grund som ligger for enden af en vej hvor der stadig ligger et gammelt hus hvori en familie har boet hele deres liv. En familie som hendes far kender særdeles godt.

Ellie har været væk fra sit barndomshjem siden hun rejste derfra som en ung kvinde. Og hun har ikke gode minder derfra. Minder der er fulde af racisme, arbejdet som borgerrettighedsforkæmper, forbudt kærlighed og alt for mange hjertesorger. Og da hun finder ud af at hendes brors nye nabos far er hendes barndomskæreste bliver hun ikke specielt begejstret. Havde det ikke været fordi hun elsker sin bror og fordi han er alvorligt syg, så var hun taget væk derfra med det samme. Der bliver rodet for meget op i gamle minder og hun har aldrig kunne få klar besked om hvorfor det gik så galt dengang. Og hvem der stod bag det hele.

Men det viser sig hurtigt at Kaylas forskrækkelser og uhyggelige hændelser har forbindelse til Ellies fortid. Men hvordan hænger det sammen? Vil Kayla finde frem til den kvinde der tyraniserer hende og datteren? Vil Ellie måske endelig få svar på de mange spørgsmål hun har været plaget af i sit lange voksne liv? Vil de kunne hjælpe hinanden? Eller vil det blive for hårdt at skulle se sandheden i øjnene?

Endnu en gang har Diane Chamberlain blæst mig bagover. Historien er hjerteskærende og er fuld af mystik, borgerrettighedskampe, racediskrimination, forbudt kærlighed og den skræmmende sandhed om hvad mennesket er i stand til at gøre hvis hadet er stort nok.

Jeg plejer at være ret god til at gennemskue hvordan en historie vil slutte, men Diane har nu begge gange overrasket mig med en totalt uventet afslutning og jeg elsker det! Jeg havde slet ikke set det komme, eller måske lidt, men alligevel. Som jeg skrev i min første boganmeldelse af denne forfatter, så håber jeg virkelig at jeg får mulighed for at læse mere af hende for de historier er sku fantastiske. Jeg kan varmt anbefale jer at give jer i kast med begge bøger jeg indtil videre har læst.

★★★★★