Anmeldelse af "Djævlen, du kender" ("Tårnby" 2) af Lisa Holmfjord

I kan tro at jeg havde glædet mig til at denne bog skulle udkomme. Det er to'eren i serien "David og Linda" af Lisa Holmfjord, og jeg har allerede læst og anmeldt den første bog takket være forfatteren og forlaget Gyldendal da de sendte mig den til anmeldelse for små 3 år siden. Jeg fik den dog først læst sidste år og I kan tro at jeg fortrød ikke at læse den noget før. For wow! I kan læse min anmeldelse af den første bog her.

Og nu er det altså blevet tid til den næste bog i serien. Og som sagt så havde jeg virkelig glædet mig til at den udkom. Og jeg håbede på at vi fik endnu mere af David, Esther og Layla i denne bog. Så lad os se om vi gjorde det. Her kommer nemlig min anmeldelse. ;)

David er tilbage hos politiet efter at have lagt privatdetektiv-rollen på hylden. Og han er nu glad for sit job. Det er roligt uden for meget ballade. Eller det var det. Indtil Linda dukker op som ny betjent. Hun er gået fra et job hos PET til nu at skulle være hos dem. Og det er ikke med hendes gode vilje. Men hun må få det bedste ud af det. Og der går da heller ikke længe før hun får snust sig til en sag som ingen andre end hun tager alvorligt. Davids sag. En sag om mistænkelige anmeldelser. Anmeldelser om overgreb på borgere. Overgreb begået af en velset ansat som familievejleder og psykolog. En mand som virker bekendt, men Linda kan ikke helt finde frem til hvor hun kender ham fra. Endnu..

Linda er overbevist om at der er noget loddent ved den sleske og vellidte mand. Han har alle de rigtige mennesker på sin side og det efterlader de enlige mødre der retter anklager mod ham i et virkelig dårligt og utroværdigt lys. Og det hjælper heller ikke på deres sag at de er bange. Bange for at snakke med politiet. Bange for at gøre manden vred. Men Linda vil ikke give op. Han skal nok begå en fejl på et tidspunkt. Og det kræver bare én modig kvinde at få sagen rigtigt igang. Men hvem har modet til at sætte sig eget og børnenes liv på spil for retfærdighed? Hvordan skal de skaffe beviser?

Lindas arbejdsplads arbejder imod hende. Ofrene trækker i land. Manden tager hævn og spreder endnu mere frygt og rædsel. Og han bruger alle midler i hans magt. Midler som er farlige for alle indblandede. Og da det ser mest mørkt ud indser Linda hvem denne mand er. En åbenbaring der kun giver hende endnu mere blod på tanden. Hun satser alt. Så må det briste eller bære. Han må ikke slippe godt fra dette. Men kan hun få ofrene til at stå fast? Kan hun få sine nye kollegaer overbevist om at der skal sættes alt ind på at få denne sag løst og afsløret? Eller vil den mistænkte være for langt foran? Vil han kunne vinde over retten, politiet, de unge kvinder? Eller vil hans stolthed og glatte ydre krakkelere så Linda kan få sine kløer i ham? Tiden er ved at løbe ud.

Vi blev genforenet med David, fik en lille bid af Esther og.. Layla blev først nævnt til allersidst. Så måske den tredje bog bliver med hende? Det kunne være fedt. :) Men selvom vi ikke fik mere af de to kvinder, så fik vi lov til at lære en helt ny kvinde at kende. Linda. Og ohhh my en power woman!

Denne historie er super barsk. Det er en psykologisk thriller om magtmisbrug, uskyldig ofre for systemvold, bedrag og manipulation. En historie om hvor svært det kan være for ofre at få medhold i sager om overgreb, når modparten har et stærkt baghold og er vellidt i samfundet. Som sagt en super barsk og realistisk historie. En historie som fik mig til at råbe højt og rase ud flere (okay mange) gange imens jeg læste den. Den gjorde mig hidsig, fik mig til at klukke, gjorde mig utålmodig og mest af alt så var jeg hooked!

Jeg elsker Linda! Jeg elsker når Linda og David skændes som et gammelt ægtepar og så elsker jeg den måde de fungerer sammen på. Jeg håber virkelig at de skal opklare flere sager sammen fremover, for damn! Jeg vil have mere... Og snart... Der må ikke gå 3 år før den næste bog udkommer. Please Lisa!!!! Jeg er blevet pænt afhængig af dine stærke thriller krimier!

★★★★★