Anmeldelse af de to første bøger i serien "Smythe-Smith kvartetten" af Julia Quinn

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse at jeg blev virkelig glad, da jeg så at endnu en serie af Julia Quinn blev oversat til dansk igennem forlaget People's. En serie indenfor "Bridgerton"-verdenen. Jeg ELSKER den serie og jeg var også ret glad for "Rokesby"-serien, så selvfølgelig skulle jeg også læse "Smythe-Smith"-serien. Indtil videre er det kun de to første bøger der er udkommet, men de to sidste udkommer allerede d. 4 Juni! I kan tro at jeg glæder mig!

I kan læse min anmeldelse af hele "Familien Bridgerton"-serien ved at klikke på disse links:
"Den ugifte hertug" (1) + "En uventet forelskelse" (2) + "En fortryllende hemmelighed" (3)
"En uundgåelig længsel" (4) + "Et uforglemmeligt frieri" (5)
"En uimodståelig fristelse" (6) + "Et Fængslende Kys" (7) + "Et Afgørende Øjeblik" (8)

Og I kan læse min anmeldelse af "Familien Rokesby"-serien ved at klikke på dette link:
"Den rebelske miss Bridgerton" (1) + "En opdigtet ægtemand" (2) + "Miss Bridgertons hemmelighed" (3) + "En uhørt skandale" (4)

Og nu til det som dagens indlæg handler om. Nemlig min anmeldelse af de to første bøger i "Smythe-Smith kvartetten". Kunne de leve op til de to andre serier af Julia Quinn?

"Som i en drøm"

Smythe-Smith-familien afholder hvert år en musikaften, og da Honoria Smythe-Smith er den eneste søster tilbage der endnu ikke er blevet gift, så er hun den eneste der stadig skal spille med i strygekvartetten. Sammen med sine kusiner. Og de er forfærdelige. Ingen af dem har talenter inden for musik. Men hun er fast besluttet på at det skal være sidste gang i år. Hun vil finde sig en mand og gifte sig med ham. Hun ønsker en stor og larmende familie. Men det er som om at dem der indtil videre har vist interesse pludselig har ændret mening. Hvad foregår der? Hvordan skal hun dog finde sig en mand når de falder fra hver gang? Hun må finde på en snedig plan. Og finde sit mål for denne plan.

Marcus Holroyd har et løfte som han må og skal overholde. Et løfte som Daniel Smythe-Smith bad ham om da han flygtede til udlandet for at leve i eksil. Et løfte om at passe på Honoria og ikke lade hende gifte sig med en uegnet mand. Så derfor har Marcus haft travlt. Men jo mere tid han tilbringer nær Honoria begynder der at gå noget op for ham. Hun er ikke længere Daniels irriterende lillesøster. Hun er blevet en kvinde. En smuk og sjov kvinde. En kvinde som han hurtigt er begyndt at falde for. Og da han kommer ud for en uheldig ulykke og bliver alvorligt syg og døden nær er hun den første der dukker op ved hans sygeseng og passer på ham. Det får ham kun til at forelske sig endnu mere for hende. Men kan hun gengælde hans følelser?

Honoria har aldrig været så bange for at miste en før som da hun finder Marcus i sengen med voldsom feber. Han må ikke dø. Han betyder for meget for hende. Især nu hvor de for alvor er begyndt at lære hinanden rigtig at kende som voksne mennesker. Og han er den eneste hun har tilbage nu hvor hendes bror stadig er bortrejst. Hun er endda måske begyndt at blive lidt for glad for ham. Men det ved hun udemærket godt at hun ikke får noget ud af. Han vil aldrig kunne være interesseret i hende. Eller kunne han? Nej.. Det ville være tosset. Ikke?

★★★★✩

"En nat som denne"

Da Daniel Smythe-Smith vender tilbage fra sit eksil i udlandet overraskes han over at finde en fremmede på scenen til familiens årlige musikaften. En meget smuk fremmed. En kvinde som gør ham nysgerrig. Men hun forsøger at undgå ham da han tager kontakt til hende. Hvem er hun? Og hvordan kan hun blive hans? Han bliver nødt til at lære hende bedre at kende. Derfor inviterer han sin tante, kusiner og deres guvernante på besøg i sit hjem. Guvernanten Anne Wynter. En mystisk og spændende kvinde som han ikke har kunne slippe i tankerne efter deres første møde.

Anne Wynter har måtte give afkald på en masse i sit liv efter hun blev udstødt af familien. Og efter hun fik en fjende på livet som stadig ønsker hende død og begravet. Derfor lever hun nu i skyggerne som guvernante, men hendes nye job hos nogle slægtninge til Daniel Smythe-Smithe gør hende igen synlig. Og mulig at finde hvis nogen skulle lede efter hende. Men hun har fået endnu et problem. Hun er ikke interesseret i kærlighed, så derfor er det et stort problem at hun nu er ved at blive forelsket i Daniel Smythe-Smithe. En jarl! En adelsmand som hun på ingen måde kan få en fremtid sammen med. Og han vil ikke give op. Selvom hun gør hvad hun kan for at holde ham på afstand. Og holde sig selv i snor. Og det er ikke den eneste fare hun står overfor.

Daniel troede at dødstruslerne ville stoppe da han fik grønt lys til at komme hjem igen, men der er stadig nogen efter ham. Efter ham og Anne. Og han er ret sikker på at han ved hvem det er. Men det går hurtigt op for ham at han ikke er den eneste der er på flugt fra en bøddel. Så hvem jagter dem? Og kan de stoppe vedkommende før det for alvor går galt?

★★★✩✩

Vi er tilbage i det skønne Bridgerton-univers og denne gang bliver vi budt indenfor i Smythe-Smith-familien. Den meget lidt musikalske familie. En familie fuld af drama, sammenhold, humor og traditioner. En familie man kun kan komme til at elske når man lærer dem at kende.

Jeg har virkelig savnet dette univers. Og imens vi venter på den nye sæson af "Bridgerton" på Netflix så var det skønt at få endnu en lille smag af det hele igennem disse bøger. Vi lærer ikke rigtig Smythe-Smith så meget at kende igennem TV-serien, men derfor er det kun rart at Julia har skrevet bøger om dem. Og hun har skrevet mange små serier indenfor samme univers om de andre familier og jeg håber virkelig at de med tiden alle sammen bliver oversat og udkommer herhjemme. For jeg vil have dem alle sammen! :P